|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: May 2010
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: May 2010
|
Dator(jobb och privat): De viktigaste dokumenten och alla aktuella utvecklingsprojekt har jag på dropbox. Det som inte hamnar där är oftast inte så viktigt och det har jag en extern hårddisk till som tar backup till ibland. Det slarvas det dock en hel del med.
Mobilen: Kontakter, kalender och mail synkar jag med Googles tjänster för detta. Jag har en app som automatiskt laddar upp allt det som jag vill ta backup på till min server och/eller dropbox ett par gånger i veckan. Skulle jag behöva återställa telefonen är det gjort på 10 minuter. ~30 minuter inklusive alla appar.
Server: Mysqldump, gzip och sen rsync för både filbackup och databas. Just nu skickas backuperna till en annan server i samma datacenter vilket inte är helt optimalt. Hosting leverantören har också backup på datan dock.
Jag är ganska nöjd med mina backuprutiner överlag. Det enda jag skulle vilja förbättra är backuperna av min server. Jag skulle vilja ha en enkel och smidig lösning där man kan göra inkrementella backuper och där man även kan återställa datan ifrån ett visst datum. Finns det något enkelt och gratis/billigt alternativ för detta som funkar bra på lunux-servrar(främst ubuntu/debian)?
|