|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Användargenererat innehåll och upphovsrätt
Jag undrar lite vad som gäller angående text och användargenererat innehåll när det gäller upphovsrätt och nyttjanderätt?
Om jag har en sida där användare kan skicka in texter och där användaren godkänner att inskickade texter också kommer att visas på sidan (det är själva syftet med att skicka in texten). Är jag då skyldig att radera texten på begäran?
Det rör sig inte om personuppgifter (PUL säger att jag måste radera personuppgifter på begäran). Utan det handlar om skönlitterära texter, uppsatser och foruminlägg. Jag har tre webbsidor med användargenererat innehåll och nu börjar jag bli ruskigt trött på att radera bidrag när användare ångrar sig.
Så min fråga är. Kan jag kräva av Thomas som driver WN att han ska radera det här inlägget, när jag ångrar det om ett halvår pga att det får mig att framstå som okunnig? Jag säger rent moraliskt nej, eftersom det faller på sin egen orimlighet. Men vad säger lagen? För enkelhetens skull så säger vi att texterna i det här fallet uppnår verkshöjd och att de därför omfattas av upphovsrätt.
|