Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Jag slåss rätt hårt för att man ska sluta köpa saker bara för att de har supportavtal som lovar mycket och istället se på vad det kostar kontra att ha andra lösningar. Det är t.ex. ren idioti att köpa 4-timmarssupport på servrar om man har många av samma sort, då är det mycket billigare och effektivare att köpa en extra och ha på hyllan och i stället köra med next business day eller liknande.
|
Där håler jag till fullo med dig. Billigare att köpa 5 servrar med NBD än 4 med 4h. Dock är det itne alltid man kan köpa dubbla SAN och då e det så klart vettigt emd 4h support.
Citat:
Kan tillägga att "fullagring" (sån man bygger själv med hjälp av köpt programvara) med samma grundfunktionalitet som IBM:s XIV kostar en 1/10 i inköp och en 1/50 i årlig licenskostnad.
|
Absolut kan man spara enorma pengar på att bygga själv. Jag har själv jobbat 3 år på Svenska PC fabriken och byggt både servrar och arbetsstaioner, men ibland tröttnar man på att bygga själv och hellre vill betala en slant och kunna ringa och säga "Hallå, fixa, det fungerar inte. "