Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle
Btw, hur långt räcker era 40 kVA? Till 10-20 rack?
|
Vi driver ingen egen hall och kan därför inte svara hur långt de räcker.
Citat:
Nu lät det intressant, var kan man få veta mer om detta? Det jag hört är Rittals vattenbaserade "nära källan kylning" som läggs direkt intill racken för att effektivare kyla högdensitetsrack med bladservrar/hårddiskSANlådor.
|
Läs på
www.datacenterknowledge.com.
Citat:
Inkommande ström är ju inte så viktigt det är redundant om man har livrem och byxhängslor i form av UPS/Dieslar tycker jag nog?
|
Allt beror på hur man vill sätta upp sin hall. Ström och nät från två olika håll är väl ganska
standard idag..
Man kan komma undan billigt och betala precis hur mycket som helst. Sen tillkommer
förstås hela lokalen. Ska du hyra den eller köpa loss den?
Ett hyreskontrakt för ett datacenter måste vara skrivet på ganska många år - kanske 10 år.
Annars får du köpa kåken... Det är inte så lätt att lägga ner allt efter 5 år när den är
omodern utan då blir det till att uppgradera utan att kunderna störs alltför mycket.
Men om vi säger så här. Hur stor hall vill du bygga och hur billigt tror du att du kommer undan?
Det finns flera på detta forum som byggt egna hallar och de lär kunna svara ja eller nej.
Citat:
Ja, Telia/IP-Only är nog det bästa kombination man kan få både ur prestanda och redundans misstänker jag.
|
Kul att vi är överrens om något!
Annars är
Westmans idé väldigt intressant.