Ämne: Datahall
Visa ett inlägg
Oläst 2011-07-18, 09:19 #7
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2010
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av SEAPelle Visa inlägg
Tack för ditt uttömmande svar, självklart intressant läsning.
Jag kan dock inte förstå varför du skulle vilja ha dubbla ställverk? Känns ologiskt.

Varför inte små UPS? Ser en fördel med att kunna ha ett antal extra "på hyllan" för att snabbt byta ut. Övervakning görs ju ändock tämligen enkelt.
Som du sa själv, största felet är att bygga för litet och med en stor central UPS måste du ju ta hänsyn till 100% utnyttjande av varje höjdenhet på maximalt antal rack även om du kanske i början bara utnyttjar 20-30% av lokalen. Blir initialt en onödigt stor investeringskostnad.
Men ge mig gärna nackdelar och fördelar, jag är övertalningsbar. *S*

Räcker verkligen varma/kalla gångar till dagens täta SAN/bladservrar? Jag har förstått att de flesta ändock kör på detta upplägg, men om man nu kan ha möjligheten att styra och börja från början, skall man göra på samma sätt idag som man gjorde för 5-10 år sedan?

Jo, minst 2-3 separata leverantörer med BGP, men vad menar du med "går till olika städer"? Misstänker du menar att inkommande fiber skall vara fysiskt skilda från varandra. Trodde det räckte dom var skilda till de centerala gemensamma NOC där det då finns flera oberoende ISP och deras egna ringar.
IP-Only har jag jobbat med många år och har enbart gott omdöme om dom.
Det är väl bara förbjudet med egenreklam och inte att ge andra bolag beröm hoppas jag? Om inte redigerar jag självklart mitt inlägg omgående.
Att tala gott om en leverantör är såklart inte förbjudet

Sen tror jag att det patrikweb menar är att de är fysiskt åtskilda och går till näthubbar i olika städer, eller?
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat