Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Det spelar som sagt ingen roll om den är bruten. Enligt lag får du på ett försiktigt sätt prova produkten. Det går inte att prova ett grafikkort om man inte får ta ut det ur förpackningen.
1. Det är ett krav som de får ställa. Det är inte konstigare än att man inte kan skicka tillbaks porslin eller glas i ett vanligt kuvert. Det är kundens ansvar att varan är hel när returen når säljaren. Men som jag förstår det så har de inte hävdat att grafikkortet skulle vara trasigt?
2. Ja, de kan skicka postförskott till dig utan att du har beställt någonting. Men det innebär inte att du är skyldig att lösa ut det eller att du är betalningsansvarig.
3. Jag antar att du vill göra rätt för dig. Så bestrid fakturan varpå den blir tvistig och meddela att du vill att ARN prövar frågan. Enigt Miscos köpvillkor så förbinder de sig att följa ARN:s utslag. Anmäl även det inträffade till Trygg E-handel. ARN hanterar ett ärende via brev. Det är inte någon domstol.
|
1. Precis, jag förstår att de får ställa det kravet. De hävdar inte att grafikkortet skulle vara trasigt endast att anti-statpåsen var bruten.
2. Okej så jag behöver egentligen inte lösa ut det och då kan de heller inte fakturera mig på avgiften 250kr + moms (outlöst försändelse) ? Jag har nämligen inte gått med på det. I telefon berättade det att jag kommer få betala det om jag inte löser ut det.
3. Jag har mejlat ARN, jag kanske tom borde bestrida det skriftligt per brev. Har även klagat till trygg e-handel.
Tack för allt Gustav.