Visa ett inlägg
Oläst 2011-07-15, 15:38 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Du bestrider fakturan via tex e-post och anger orsaken till varför du anser att du inte är betalningsskyldig. Skriv alltså att du med stöd av konsumentköplagen har ångrat köpet, att du inte har brutit påsen och att även om du skulle ha gjort det så har du fortfarande rätt att åberopa ångerrätten enligt lag. För säkerhets skulle så kan du även bestrida fakturan till Klarna.
För att visa lite god vilja så kan du föreslå att ni låter Trygg E-handel eller ARN döma och att du förpliktigar dig att följa deras utslag. Då visar du samtidigt att du inte har för avsikt att betala om det faktiskt skulle vara så att de rent juridiskt har ett krav på dig (vilket som sagt verkar högst osannolikt).

Har du frågat dem varför de anser att Misco och av dem sålda grafikkort är undantagna från distansavtalslagen? Det finns som sagt undantag i lagen och vilka varor som omfattas bestäms normalt av rättspraxis, dvs tidigare domslut. Det kan ju vara så att du har köpt ett grafikkort där 3/4 av priset utgörs av bundlad mjukvara som inte omfattas av ångerrätten. Det jag menar är att du bör höra dig för hos Misco om varför de anser att konsumentköplagen inte gäller i det här fallet. De kanske har vattentäta argument och i så fall är det bara att gilla läget. Men det skulle verkligen förvåna mig.

Du behöver inte lösa ut postförskottet om du har ångrat köpet. Om det sedan visar sig att du har fel och att du inte har rätt att ångra köpet enligt lag, så kan du dock åka på att betala eventuell avgift för outlöst postförskott. Det kan röra sig om allt mellan 100 och 500 kr.

Edit: Jag utgår ifrån att du har köpt grafikkortet som privatperson och att du ångrade köpet inom 14 dagar från det att du mottog varan. Det är förutsättningarna för att konsumentköplagen ska skydda dig.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat