Citat:
Ursprungligen postat av Kaugesaar
Nej men förklara varför det måste finnas arbetslöshet för att företagen skall få den kompetens företaget behöver? För det var det du sa.
Jag förstod som att du förstod mig som att alla i arbetsförålder fick ett jobb genom att räcka upp handen och säga "pick me". Var verkligen inte vad jag menade.
|
För att det är orealistiskt att alla i arbetsför ålder dels har den kompetens eller erfarenhet som arbetsgivarna söker och dels av helt andra saker som gör att de inte är anställningsbara. De kan vara lata, oansvariga eller kan av någon annan anledning inte klara av ett normalt jobb enligt de krav arbetsgivaren har.
Citat:
Jag förstår inte resonemanget kring att företag gör större vinster går ut över medborgarna. Ett företag kommer aldrig kunna bestämma över dig.
|
För att ett företag ska göra högre vinst behöver de antingen öka intäkterna eller sänka kostnaderna. I båda fallen förlorar ju arbetarna/konsumenterna på detta om besparingarna är på lönen eller andra förmåner till de anställda. Det enda som kan öka vinsten utan att försämra situationen för de anställda är innovationer och nya idéer på hur man kan göra saker bättre.
Direkt har de ingen bestämmanderätt över arbetarna, men indirekt har definitivt det då arbetarna är beroende av sin lön för att kunna överleva.
"Man biter ju inte handen som föder en"
Citat:
Jag är inte emot staten, jag tror snarare på en sorts nattväktarstat där Hong Kong faktiskt är ett lysande exempel på hur det fungerade. Nu har de visserligen återförenats med Kina. Men Hong Kong gick typ från att vara en flyktingö till ett av världens starkaste ekonomier och med ett välstånd som krossade flera västeuropeiska länder under sin era.
|
Det finns väldigt många anledningar till att Hong Kong blomstrat ekonomiskt när de fick självstyre. Det är dels det geografiska läget som har gjort Hong Kong till lite av västvärldens utpost i Asien. Därför är det naturligt att väldigt mycket handel går genom och många västerländska företag etablerar sig där när de flyttar produktionen till Asien.
Citat:
Ja men varför skall staten i så fall lägga sig?
|
Som jag sa. Konsumenten har ju inte själv möjlighet att hålla koll och se se till att varan som ligger i butikshyllan har producerats och hamnat där på schysst sätt.
Därför behövs regleringar för att man ska kunna säkerställa en miniminivå.
Citat:
Vilken då? Var har uvecklingen gått snabbare tack vare regleringar?
Det var ju inte så att Henry Ford revolutionerade fordonsindutrin tack vare regleringar.
Det var inte så att Ingvard Kamprad revolutionerade möbelindustrin tack vare regleringar.
Jag ställer mig mycket tveksam till att relgeringar har hjälp utvecklingen framåt. När du ger något till någon eller gynnar någon så hindrar du någon annan. Det är vad man gör med regleringar.
|
Regleringar har väl inte heller hindrat dem att göra det där så det är ju inte ett argument emot regleringar.