Visa ett inlägg
Oläst 2011-07-15, 14:48 #9
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Citat:
Ursprungligen postat av ITisGood.se Visa inlägg
What? Vart jag ens antytt det?
Så din lösning för att få ner arbetslösheten är att alla ska utbilda (om) sig så fort de blir arbetslösa? Ska man tvinga människor till det?
Alla jobb behöver inte någon utbildning att prata om och företagen behöver i många fall erfarenhet och det kan man inte få genom utbildning.
Nej men förklara varför det måste finnas arbetslöshet för att företagen skall få den kompetens företaget behöver? För det var det du sa.

Jag förstod som att du förstod mig som att alla i arbetsförålder fick ett jobb genom att räcka upp handen och säga "pick me". Var verkligen inte vad jag menade.

Citat:
I ett samhälle med en helt oreglerad marknad har ju politikerna per definition tappat sin makt(de har makt att reglera och sätta upp spelreglerna för hur marknaden ska fungera). Vem är det som får makten att bestämma då tror du?
På en helt oreglerad marknad blir ju pengar det enda maktmedlet, så det är ju givetvis de som har mest pengar som får makten att styra och ställa som de vill.

Skillnaden mellan politiker och storföretagare är, generellt sett, att politikerna ser till vad de vanliga medborgarna vill ha och stiftar lagar och regleringar för att skydda dem. Politikernas mål är att bli omvalda och därför måste de göra ett arbete som den allmänna opinionen uppskattar för att kunna bli omvalda.
Storföretagarnas mål är bara att maximera vinsten och avkastningen på deras kapital och det går ju alltid ut över de svagare i samhället som inte får samma del av kakan.

Då känner jag nog ett betydligt högre förtroende för att politikerna gör det som är bäst för samhället och medborgarna än att företagarna gör det.
Jag förstår inte resonemanget kring att företag gör större vinster går ut över medborgarna. Ett företag kommer aldrig kunna bestämma över dig.

Jag är inte emot staten, jag tror snarare på en sorts nattväktarstat där Hong Kong faktiskt är ett lysande exempel på hur det fungerade. Nu har de visserligen återförenats med Kina. Men Hong Kong gick typ från att vara en flyktingö till ett av världens starkaste ekonomier och med ett välstånd som krossade flera västeuropeiska länder under sin era.

Citat:
Men seriöst, ge dig.
De allra flesta brys sig inte om vart de köper TV:n bara den är billig och det handlar inte om att vara vuxen. Vi har tillräckligt med saker att bry oss om i vår vardag så att sådana saker prioriteras långt ned på vår "bry sig om"-lista.
Ja men varför skall staten i så fall lägga sig?

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Där har du helt fel. Vi har idag marknader som är mer reglerade än någonsin tidigare (även om regleringen inte är densamma) i historien men trots det har utvecklingen gått allt snabbare.
Jag ställer mig mycket tveksam till att relgeringar har hjälp utvecklingen framåt. När du ger något till någon eller gynnar någon så hindrar du någon annan. Det är vad man gör med regleringar.

Jag vet inte om ni någon gång har läst om Broken Window Fallacy. Finns en film här om inte annat http://www.youtube.com/watch?v=gG3AKoL0vEs

Senast redigerad av Kaugesaar den 2011-07-15 klockan 15:10
Kaugesaar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat