Citat:
Ursprungligen postat av pluxus
Hej igen.
jag har faktiskt inget svar om 10-öre frågan  . Nu vet jag ju inte alls hur du bygger dina sidor och hur mycket reklam och information på sidorna. Visar dina sidor relevanta annonser? När jag började min internet bana 2002 så var jag rätt grön på allt, sedan dess har jag varit med om en mycket lärorik resa.
Bland annat så fyllde jag siterna med så mycket annan information, text och länkar åt alla håll och kanter så Google inte visste vilka annonser de skulle visa vilken gjorde att jag inte jag knappt fick något betalt för ett klick som du nu upplever. Jag vet inte om det gick då men nu kan du ju lägga denna kod i dina template mallar i Wordpress(eller i vanlig html sida):
<!-- google_ad_section_start -->Detta vill du få betalt för<!-- google_ad_section_end -->
Detta visste du säkert och jag gissar ju bara nu varför du får dåligt betalt. Är det inte ovanstående så har jag ingen svar på den frågan, tyvärr.
Däremot. För 2 veckor sedan hittade jag en nisch i USA som det kostade annonsören 26 kr per klick. Det är en liten nisch men ett beräknat besökarantal på ca 390 unika besökare per månad för plats 1 på Google (var ingen konkurrens att tala om). Får jag bara 50 klick månad á 13 kr = 650kr i månaden är jag nöjd. Detta är en nisch som är en nisch du verkar rädd för
Igår hittade jag på svenska marknaden en nisch som kostade annonsören 13,50 per klick på det sökord jag undersökte när jag sedan tittar på konkurrenterna så ligger på första platsen en PR0 sida med 4 inlänkar  , också en av de nischer du inte verkar vilja ge dig in i.
Så nu kommer 10 000kr tipset helt gratis, Ge din in i en nisch där alla krigar men istället för att springa med spjutet längst fram, håll dig långt bak ta vägen genom skogen istället. Bryt ned de största och svåraste nischerna du kan hitta och satsa på sökord som det är lätt att bli nummer 1-3 på Google, nöj dig med 5-1000kr/månad på den webbplatsen, gå vidare till nästa projekt.
Punkt.
|
Det är ju detta jag menar. Personen som är villig att betala 26 kr per besökare ser förmodligen ett värde om minst 30 kr per besökare då han själv skall ha marginal. För honom är dessa 390 besökare värda 11 700 kronor.
För dig, om du tar förstaplatsen på Google och därtill lyckas med konststycket att få en 12.5 % CTR så blir dessa besökare värda 650 kr. Ok, det är kanske en helt ok inkomst, men långt ifrån de potentiella 11 700 kr som besökarna är värda om man uttnyttjar webbplatsens fulla kommersiella potentiall.
Min poäng: Om du kör adsense på en webbplats så kommer du max upp till ett värde på varje besökare som motsvarar 5 % av det värde som man hade kunnat få ut maximalt från dessa besökare om man uttnytjat sidan optimalt.