Medlem
|
|
Reg.datum: Mar 2009
|
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2009
|
Själv kör jag också .net mvc3 och har byggt en väldigt simpel lösning men fungerar bra för mina ändamål.
Har en tabell [LanguageResources] med en kolumn för nycklar(detta är ett beskrivande strängvärde) och en för värden(själva språkfraserna) och sen en tredje som är id:t för själva språket. Sen cachar jag dem i minnet som en dictionary/namevalue collection och kan fråga efter dem vilket går extremt fort.
Sedan kan du köra på en annan tabell som heter [Languages] där du har alla språken. Har du väldigt bra konventioner för hur all kod skrivs i din "business layer" så skulle du kunna lagra namnen på språken där då det är inte varje dag man slänger in nya språk. Men att ha dem i en tabell är nog att föredra.
obs: Detta använder jag för kortare fraser som namn olika element på sidan som knappar där det står save / spara , kontakta oss / contact us osv...
för ren content med mycket text bör man nog köra på nån annan lösning, mer CMS likt
vad är det för typ av site? Ska en och samma domän presentera innehållet på olika språk (beroende på url parametrar eller användarinställningar) eller kommer varje språk att få en egen domän?
|