Citat:
Ursprungligen postat av pluxus
Hej
Som jag förstår får du ju 1kr per klick på ett sökord som genererar 2 - 2,50 per klick? Då är väl allt som det skall? Om du kollar använder Google Keyword Tool för att beräkna den inkomst på vissa sökord så är det ju inte de siffrorna du ser som du får, det sägs att man skulle få ungefär hälften av dem. Men det är ju inget som Google går ut med. Den siffra du får fram är alltså inte vad du får utan vad annonsören betalar Google.
Finns ju massa saker du kan testa, jag har ett par mindre sidor som drar in över 150kr per dag per webbplats(endast adsense inkomster). Huvudproblemet är väl att du sökord som inte ger så mycket. Jag skulle aldrig göra en webbplats som man får dela på 2 spänn med Google med, såvida du inte genererar andra inkomster på siten med affiliateprodukter eller egna produkter vill säga.
Även om du verkar optimera för ganska taskiga sökord så finns det ju ändå saker du kan testa.
1. Testa. Testa. Testa. Har du haft samma tema, antar du använder Wordpress? länge och annonserna på samma stället? byt då tema under någon månad och se hur det går, men det viktigaste är nog att optimera annonserna på siten.
2. Temat du använder kanske det kan vara värt att byta under någon månad och se om det gör någon skillnad. Finns ju teman som bara är gjorda för Adsense, såsom http://www.ctrtheme.com/ och http://ctr-themes.com/themes/adsense-pro-ultimate/ som är gjorda enbart för att konventera besök.
3. Detta är väl speciellt viktigt om du riktar dig på sökord med dåligt betalt. Trafik, det är ju viktigt för alla sidor, ingen trafik, inga pengar. Jag antar du kör med Wordpress, pröva med en sida att göra följande:
- installera en plugin för Wordpress som i en artikel visar relaterade artiklar (om du inte gjort det redan)
- ta fram 40 - 50 relaterade sökord som du sedan skriver atiklar om. Ju mer innehåll du har ju mer besökare kommer du få samt större bankbok.
4. Försök hitta affiliateprogram som är relevant för dina webbplatser
5. En sak också som du kan testa är att sätta upp en banner på din webbplats där andra företag kan annonsera.
Ja detta är väl lite jag skulle testa om jag var du. Nästa sida du gör, se till att du riktar dig mot sökord som ligger på minst 8kr så du får minst 3 kr per klick som din sida genererar. Då kan du snart leva på dina webbplatser.
Thomas
|
De enda generella nischer som jag vet ger 3 kr per klick är ekonomi (bank, aktier, fonder) samt dejting. Både dessa är ju riktigt svåra att slå sig in på. Några tips på generella nischer (obs, efterfrågar inte sökord utan generella nischer) som ger de höga klick-ersättningar du hänvisar till?
Bra svar i övrigt. Men det jag ville få fram var att för mig är varje besökare värd 10 öre, för mina annonsörer är samma besökare värd 250 öre. Oavsett hur mycket man ökar CTR så blir mina besökare aldrig värda 250 öre utan max 100 öre men det förutsatt 100 % CTR vilket är orimligt.
Känns som att man går misste om mycket pengar när andra sajter ser mina besökare som värda 2.5 kr per besökare medan jag själv bara ser ett värde om 10 öre för varje besökare.