Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Varför skulle någon ens vilja försöka? MediaMarkt kan göra samma sak igen. Om någon mot förmodan skulle ta upp kampen så krävs det enorma investeringar och då hamnar du i samma situation en gång till.
|
Det är ju inte så att de största aktörerna startar ett nytt priskrig för att du slår upp en ny butik. Startar du en "kedja" idag slår du ju inte upp 60-100 butiker bara sådär. Du börjar smått och växer till dig med åren.
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Så du tycker vi ska gå tillbaka till 1800-talets arbetsförhållanden? I så fall är du knappast ens värd att diskutera med... Exakt hur lagstiftningen ska se ut vet jag inte och det är nog svårt för någon här att svara på. Man måste granska MediaMarkts agerande i detalj samt se igenom all den lagstiftning som redan finns och se hur den kan förändras för att förhindra liknande tilltag.
|
Har jag sagt det? Kolla t ex på länder som Singapore eller Hong Kong, där tycker jag vi har goda exempel.
Men vad är det vi skall förhindra? Är det priskrig? Skall inte konkurrenter få konkurrera? Varför skall inte en aktör få slås ut?
För jag lovar dig att Medimarkt kommer ju aldrig få monopol på hemelktronikbranschen. För så här ser det ofta ut i många branscher dvs att det finns några få större aktörer. Kolla t ex. bara livsmedelsindustrin, bilindustrin, sportindustrin etc etc. Skall man ta marknadsandelar utav de större aktörerna får man antagligen nischa sig eller hitta andra USPar.
Återigen, tråkigt att OnOff konka, har en del vänner som jobbar hos OnOff. Dock än tråkigare att folka vill lagstifta om att andra aktörer inte skall få använda sina surt förvärvade pengar.