Visa ett inlägg
Oläst 2011-07-12, 13:30 #25
abergmans avatar
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
abergman abergman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
abergmans avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 762
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha Visa inlägg
Vakna om ni sover!

Detta var väldigt väntat, har även tagit upp det med flera tidigare om hur framtiden ser ut för nordiska/svenska-företag. (illa)

Jag anser inte att det är mediamarkts fel, dem gör rätt ifrån sig det är ett vinstdrivande företag, bara att gratulera till "monopolet".

Dem största ansvariga är politikerna, och vi som röstat på dem som sitter där.
Att släppa in utländska företag sådär som vi gjort med EU-reglerna.. är inte bra.

Jag kan ge er lite insider-information (förenklat) på hur allt fungerar......
__________________________________________________ _________

Svenska/Nordiska företag:
Apparater importeras från Asien (tillverkare)
->
Norden
Utgifter: Nordisk skatt, tull och frakt.

Antal produkter beställda: 100k = priset därefter.

__________________________________________________ _________

"Mediamarkt"(hornbach, lidl och alla andra Tyska företag:
Apparater importeras från Asien (tillverkare)
->
Tyskland
Utgifter: Tysk skatt, tull och frakt.

Antal produkter beställda: 800k (dvs x8 endast Tyskland inräknat)

-> Skickas vidare till Sverige tullfritt (mer info någonstans här nedan)

###########################################

SLUTSATS:
- Tyska företag har större marknad och därför importerar dem mer, och på så sätt blir kostnaden per produkt mycket lägre.

- Om kostnaden är lägre kan priset mot kund bli lägre = större vinstmarginal, kan hålla lägre priser och på så sätt konkurrera ut Nordiska företag.

- Fraktpris: Importerar du 1000 containrar så förstår du nog att du får bättre pris än om du importerar 100 containrar. ( = vinst för Tyskarna)

- Tysk skatt: Samlingspunkt Tyskland, därifrån skickas produkter till Sverige (tullfritt). (Tysk skatt betalas självklart). (Här visar man att man säljer apparaten till Sverige dyrt, och på så sätt betalar minimal svensk vinstskatt, och istället mer tysk skatt som är lägre)
(B.la därför Mediamarkt AB går ut och säger att vi inte gör någon vinst, självklart gör inte svenska företaget någon större vinst, ingen vill göra vinst i Sverige. Däremot gör Tyska Mediamarkt en enorm vinst)
(Mediamarkt Heron City AB Vinstmarginal 0,01 %)

- Nordisk skatt: Som vi alla vet bland världens högsta, visst vi har en av världens bästa livsförhållanden men det hjälper inte Onoff.
Samlingspunkt Sverige.
(Här har jag inte förstått varför man inte öppnar upp ett asiatiskt bolag som står som mellanhand till sverige för att betala mer asiatisk skatt istället för svensk. Det skulle å andra sidan iallafall inte räcka till mot Tyska företag.)

- Om Siba säljer en tv-apparat för 10.000kr med 0 i vinst, kan Mediamarkt sälja samma tv-apparat för 10.000kr med minst 1000kr i vinst.

------------------------

Jag kan ha missat lite saker så det blir otydligare än vad det borde bli, blev själv snurrig efter ett tag när jag försökte förenkla.. kan ha gett motsatt effekt lol

mvh

EDIT: Måste också tillägga att Mediamarkt har expanderat enormt inom europa med sitt stora kapital, och därför kan vi glömma att mediamarkt i sverige skulle gå i konkurs så länge inte Tysken själv vill det.
Men måste inte Mediamarkt AB betala skatt på mellanskillnaden mellan den tyska och svenska skatten?
abergman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat