Citat:
Ursprungligen postat av Lancelot
Så om kunden fått betalningsanmärkningar 2 veckor efter beställningen och väljer att inte betala produkten så finns det egentligen ingenting att göra?
Vilket skitsystem. Tycker det här borde klassas som stöld.
Kan jag inte polisanmäla personen för stöld då produkterna är våra tills betalningen är oss tillhanda?
|
Sköt detta snyggt för det finns detaljerade regler vad du får och inte får göra.
Skicka till KFM och låt systemet ha sin gång, om du har äganderättsförbehåll kan du begära fysisk handräckning av KFM så de åker och hämtar tillbaks produkterna. Anlita INTE indrivningsföretag, då de flesta är ganska oseriösa.
Det finns färdiga schablonbelopp du får begära i ersättning för ditt eget arbete det rör sig om ca 340 kr om jag minns rätt. + 160 kr för inkasso, påminnelse max 50 kr, ansökningavgift till KFM ca 300 kr, Upprättande av betalningsplan 150 kr, dröjsmålsränta. Mer får du i princip inte ta ut i avgifter. Man får inte ta mer betalt för eget arbete, däremot för verkliga kostnader som uppstår vid rättegång.
Man får inte själv åka hem till någons privatbostad och kräva betalning, enligt polisen jag pratade med kan det vara ofredande. Jag hade nyligen en sån dåre som smög omkring, vid 2 tillfällen, min lägenhet och kikade in genom fönstren (som jag givetvis har polisanmält). Nu var det så att han inte ens hade fakturerat mig ännu, för jobb som han gjorde veckan innan midsommar. Veckan efter kom fakturan som jag betalade dagen efter jag fick den. Jag kommer ju aldrig att anlita honom igen, kan jag säga, det var riktigt otäckt. Till saken hör även att jag inte hade anlitat denna snubbe utan en helt annan person. Sen hade denne person anlitat en underentreprenör för jobb som han inte klarade själv. Så i princip så hade jag inte ens ett avtal med den smygande dåren.