Citat:
Ursprungligen postat av allstars
Jag jobbar med ett .NET MVC 3 projekt där jag ändrar i routes att en språkvariabel alltid ska finnas i urlen (för sökoptimeringens skull). Standard sätter jag till sv.
På varje ActionResult i Controllerna lägger jag till ett attribut (LocalizationAttribute som ärver från ActionFilterAttribute) som lägger till efterfrågat språk (som kommer ifrån urlen) i en kontext.
Till sist har jag en helper som hämtar nuvarande språk från kontexten och presenterar på lite olika sätt beroende på användningsområde, som t ex hämtning från db där man filtrerar på current language.
Om jag gjort det för simpelt eller för krångligt för mig själv vet jag inte, men det fungerar bra tycker jag.
|
Det var något sådant jag tänkte på också.
Har du olika vyer då eller skickar du med en array från controllern med alla texter som ska användas i vyn?
abergman: Tack, men det finns massvis med likande lösningar, till exempel den inbyggda
http://codeigniter.com/user_guide/li.../language.html
Problemet är ju att det i grunden blir massa språkfiler vilket kan blir lite svårhanterligt på sikt när det blir en stor sida med massa olika språk.