Medlem
|
|
Reg.datum: Oct 2006
|
|
Medlem
Reg.datum: Oct 2006
|
Mig veterligen drog inte Gents AB ärendet till EU-domstolen. Det kan princip endast ett medlemsland alternativ kommissionen göra. Utan Gents AB drog ärendet till EU kommissionen, som i sin tur har möjlighet/skyldighet att föra saken till EU-domstolen.
Den här processen är normal fallet lång, om inte det gäller ett skyndsamt ärende, vilket det sannolikt inte gör i det här fallet. Vilket gör att det kan ta uppemot 5år eller mer innan ett avgörande fälls.
Vidare är det möjligt att kommissionen inte väljer att ta saken vidare eller gör upp saken i godo med medlemslandet. Detta görs i normal fallet av något av kommissionens generaldirektorat.
Jag kan möjligen tänka mig att Finland genom Kommunikationsverket lyckades blidka kommissionen genom börja tillåta registreringar om man har EU-varumärke alternativt en filial i Finland. Vilket de flesta företag som ämnar göra en satsning i Finland nog har.
Det innebär dock att det inte blir på samma villkor för små företag eller privatpersoner som inte har resurser att öppna filial eller registrera varumärke.
Men genom det här beslutet så har man blidkat de resursstarka företagen som kan påverka (ex. Gents AB). (Mina personliga reflektioner)
/Sebbe
Senast redigerad av Sebbe den 2011-07-05 klockan 21:41
Anledning: Mindre ändring
|