Jag håller just nu på med ett projekt i CodeIgniter där jag behöver lägga in stöd för flera språk. Det kommer till att börja med vara två språk, men det kommer troligen bli fler inom en inte alltför avlägsen tid.
De krav/önskemål jag har är:
- Ska klara av flera språk(3+).
- Möjligheten att lägga in nya språk ska finnas och det ska inte vara så avancerat rent tekniskt(arbetet med själva översättningen är ju inget man kommer undan).
- Texterna ska kunna ändras ganska enkelt. Det kan vara okej om man måste kunna PHP/HTML för att kunna ändra om lösningen är bra i övrigt.
- Ska fungera med olika vyer med samma innehåll. Tänker främst på standardwebbplats och mobil webb, men det kan bli fler.
- Texterna ska bara behöva ändras på ett ställe för att ändringen ska komma upp i alla vyer.
- Om det blir en databasbaserad lösning(vilket jag antar) så bör det finns möjlighet till att cachea texterna i sin helhet, företrädesvis i Memcached.
Är det någon här som har erfarenhet av detta i något MVC-ramverk(CodeIgniter eller något som liknar på det i strukturen)? Hur löste ni det då?