Först ett förtydligande. De priser jag angav var exkl moms och jag är fullt medveten om att jag ska debitera moms till slutkund och naturligtvis gör det också.
Mina kunder är i det närmaste till 100% företag som är momsregistrerade och själva får dra av moms. Jag räknar därför alltid priserna exkl moms.
Jag var för otydlig på den punkten. I detta forum tror jag att det hade varit mer relevant att ange priser inkl moms
För övrigt kan jag nämna att jag har varit Certified Registrar sen 1998. Partneravtalet finns beskrivet hos NU Domans här
http://www.nunames.nu/partners/registrar_agree.cfm#pay
Årlig avgift 1500 USD.
Jag vet också att alla inte har samma avtal med NU Domains, vilket något irriterar mig.
Jag kan idag köpa .nu-domänerna billigare från ex Binero än direkt från NU Domain, trots att jag är registrar och betalar årsavgift.
Så ...
Jag vidhåller fortfarande att det är för stor skillnad mellan en "normal" registrering och ett ägarbyte hos ett flertal operatörer.
Motiveringen att man för registreringar har automatiska system och för ägarbyten har manuella och att detta skulle vara orsaken.
Men då så ... fixa ett automatiskt system för ägarbyte och plötsligt skulle det bli billigare.
Automatiska system måste utvecklas, underhållas, årskostnaden till NU Domain är mer eller mindre fasta kostnader som på något sätt måste räknas hem.
Jag har en bakgrund som ekonom (universitetsexamen om nån undrade) och prissättningen grundar sig absolut inte på egna kostnader.
Det är inte befogat med så höga avgifter för ett ägarbyte, varken hos NU Domain eller hos den svensk operatör som hjälper till.
Jag fyllde i en blankett och skickade till en kund här om dan. Tog max 5 min.
Att locka med ägarbyten till låga priser ger inga nya kunder -- Lockpriser på domänregistreringar funkar bra!
Jag har varit inblandad i några .nu-domän-ärenden de senaste veckorna.
En .nu-domän som låg hos Crystone. Vi bad Crystona att de skulle byta Billing email för domänen. Det var inget problem med att den som begärde det var behörig.
... men man var inte villig att hjälpa till!
Det gav ju ingen ny kund - det var ju en som försvann.
Min syn på kunder och kundrelationer är att de ska behandlas lika när de kommer och när de går. Man jag är väl väl för 'gammaldags'.