Visa ett inlägg
Oläst 2011-06-25, 17:49 #24
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Citat:
Ursprungligen postat av elf98 Visa inlägg
@Captain Thailand: Du pratar du om något annat än att få trafik och hamna högt i serpen. Mina erfarenheter gällande inkomster ligger i linje med dina, men som det påpekats ett flertal gånger i tråden så spelar layouten liten roll när det gäller att driva ny trafik och ligga bra i serpen.
Fast massa trafik som bara bouncar ger ju inte direkt något heller.

Detta är möjligen lite off topic då det handlar om konvertering av de besökare man lyckas få till sidan. Hur som helst tycker jag ett en riktigt bra marknadsföringsmodell för webbsidor är AIDA(Attention, Interest, Desire, Action), speciellt i de fallen där man säljer en produkt, en tjänst eller någon form av medlemskap. Den lämpar sig dock inte så bra för affiliate-sidor.

Attention: Det första steget är ju såklart att få in besökaren på sidan. Det här mäter man som antal besökare på sidan.
Interest: Det andra steget är aningen att göra besökaren intresserad(här har man inte många sekunder på sig och då design och layout väldigt viktigt) av hemsidan och vill läsa mer eller få besökaren att klicka på någon affiliate-länk. Det här mäter man oftast genom att besökaren klickar sig vidare och stannar en stund på sidan. Här kan man alltså kolla på bounce rate, återkommande besökare eller hur lång tid besökaren spenderar på sidan.
Desire: Det tredje steget är att göra så att besökaren blir villig att köpa eller ta del av vad du har att erbjuda på webbplatsen. Här det framför allt sidans innehåll som är viktigt. Det här kan mätas genom att besökaren t.ex. lägger varor i varukorgen, skapar ett test/trial-konto, eller att man går till checkout/beställningssidan utan att beställa.
Action: Det sista steget är att besökaren slutför det man vill den ska göra, t.ex. lägga slutföra en order eller bli medlem och betala medlemsavgiften alternativ börja använda tjänsten.

När det gäller webbsidor är den här modellen fantastiskt bra eftersom det med väldigt enkla medel går att mäta så mycket väldigt exakt. Här kan man enkelt se vart de flesta av besökarna "ramlar ur" och försöka göra förbättringar på det steget. Exakt vad man ska mäta i varje steg är ju ganska godtyckligt, men något i stil med de exemplen jag skrev ovan brukar vara att rekommendera.

Modellen är också väldigt bra när man gör en marknadsplan i affärsplanen då den visar att man verkligen tänkt igenom det hela samt att hur många av besökarna som kan tänkas ta sig till action-steget(där man faktiskt kan tjäna pengar på besökaren). Detta imponerar både på eventuella investerare och samarbetspartners.
Man börjar då med att estimera hur många besökare man kan få till sidan(Attention). Därefter estimerar man hur många procent av besökarna som kommer ta sig till nästa steg ner i modellen. T.ex. såhär:

A: N = 1.000.000
I: 70%, N = 700.000
D: 30%, N = 210.000
A: 30%, N = 63.000
(Sofforna här är såklart bara tagna ut luften)

Då har man alltså 63.000 stycken betalande kunder och då kan man också få fram ungefär hur mycket man kommer kunna sälja. Varje steg ska såklart vara trovärdigt och motiveras väl.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat