Visa ett inlägg
Oläst 2011-06-23, 15:53 #10
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos Visa inlägg
Jaha, så nästa gång jag ska anställa så måste jag vara medveten om att mina anställda har rätt att göra vad dom vill? Men lön måste jag betala ut ändå?
Nu blir jag besviken. Har du verkligen så unken syn på de anställda eller har du bara vaknat på fel sida? Om det sker en skada på arbetsplatsen (när någon utför arbete åt dig!), så är det väl inte hela världen att betala några timmars lön? Är det inte bökigare att manuellt gå och dra ner lönen och behöva hantera irriterade anställda? En nöjd anställd presterar bättre, och här handlade det bara om några hundralappar - väl investerade pengar skulle jag tycka! Även om det kanske är rätt att lönen dras ner (jag lägger mig inte i avtalet som sådant) så tycker jag att ditt uttalande andas egoism och en tanke om att de anställda bara är redskap man kan göra vad man vill med - jag hoppas att jag har fel om det sista.

Visst att det är arbetstagarens eget ansvar att använda den skyddsutrustning som finns, men det är också ditt ansvar att arbetsplatsen är säker. Det finns många arbetsplatser där det utvecklas en kultur av att strunta i säkerhetsföreskrifterna. Arbetsgivaren ska arbeta för att motverka en sådan kultur.

I resten av samhället är det givet att man vid en olycka lägger allt annat åt sidan och hjälper den drabbade. Jag tycker det är förfärligt att inte en arbetskamrat eller arbetsledaren följde med den skadade till sjukhuset. Allt annat borde vara sekundärt. Inte bara vill jag att mina arbetsgivare ska ge sitt tillstånd till att hjälpa en skadad arbetskamrat - jag vill ha en miljö där man inte ens ska behöva fråga sig en sådan sak.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat