[QUOTE=ConnyWesth;20408762]
Citat:
Ursprungligen postat av preppie
Preppie,
Jag såg den blocketannons du lagt ut så du har agerat på ett fult sätt. Så gör man bara inte.
Det är du som köpare som måste ta reda på vilka upphovsrättsregeler som gäller och du har inte rätt att sälja någons arbete vidare om du inte uttryckligen har avtalat om det. Du bör rimligtvis ha skriftligt avtal för att kunna bevisa att du har en överenskommelse om att sälja materialet vidare. Du känner väl till katalogskyddet?
Bara för att du köpt nyttjanderätten av ett arbete så har du inte automatiskt rätten att sälja det vidare, det är felaktigt beteende så du får stå i skamvrå nu. Förhoppningsvis så har du lärt dig något och agerar bättre i framtiden.
Huruvida fakta är korrekt som TS skriver kan jag inte avgöra, det får TS stå för. Men den reaktion du kom med var omedelbart avslöjande att du är skyldig.
Hade du lagt fram din sak på ett mer professionellt sätt och argumenterat så hade jag kanske trott på din version, men inte som du reagerade i tråden.
Det finns fler här på forumet som tyckt illa om mina inlägg men jag har alltid (om jag minns rätt) bemött dem med respekt för deras åsikter, det kan jag aldrig ta ifrån någon. Jag kan inte bli omtyckt av alla. Men jag kan själv bemöta alla andra med respekt för deras rätt att yttrycka deras egen åsikt.
Jag försöker tillföra så mycket jag kan till forumet, jag försöker också tilföra kunskap och insikt om hur oerhört viktigt det är att agera just i alla affärer. Dvs att alla måste ha en hög affärsmoral. Jag har själv råkat ut för människor som bara kan tänka på sig själva och roffa åt sig allt bara för att de kan. Så kan man inte agera.
Det tar en livstid att bygga upp sitt renommé, men det tar en sekund att rasera.
|
Håller med dig i grova drag i ditt resonemang, som man (jag) oftast faktiskt gör då det oftast är väl underbyggt.. Dock så är min åsikt att man ska passa sig för att försöka tyda små korta inlägg som här görs på ett diskussionsforum, och lägga en värdering i om man är skyldig eller ej. Känner en enormt obehag till denna utveckling, speciellt på detta forum (tyvärr, tyvärr), men självklart på nätet som helhet, då vem som helst kan komma och påstå vad som helst och få med sig en skara av förståsigpåare.. och sen ska man vara tvungen att inför allmän beskådan få bära hundhuvudet utan att någon har brytt sig om att ta reda på vad som egentligen har hänt.
TS har kontaktat mig via PM efter att hans tråd tagits bort pga regelbrott, i detta fall systematisk försäljning. Detta är det enda "brott" som mig veterligen är begånget.
Vad vi har avtalat fram står mellan vederbörande och mig, har erbjudit mig att ringa upp honom för att lösa och diskutera saken, vilket han uppenbarligen vägrar. Vilket får stå för honom, men tycker det är minst sagt bedrövligt den väg han valde att gå.