Citat:
Ursprungligen postat av Xamda
"Leverantören kan förvisso kräva betalning efter 3 dagar men han kan inte gå vidare med inkasso, räntedebitering, KFM eller vidta "rättsliga" åtgärder innna 30 dagarsfristen (efter mottagandet av fakturan) löpt ut." och det tolkar jag som att man begärt och överenskommit om 3 dagar men att du menar att man inte kan göra något åt saken om den ena avtalsparten bryter mot dessa villkor förrän 30 dagar gått...
|
Nu har jag markerat den text i ditt inlägg som är helt ologisk, hur kan du få ut att det finns en överenskommelse om att betala inom 3 dagar? Jag kan inte från TS inlägg se någonstans att det finns en ÖVERENSKOMMELSE om att betala inom 3 dagar. Leverantören har i efterhand krävt betalning inom 3 dagar. Leverantören kan inte som enda part själv ändra ingånget avtal. Eller på eget bevåg "ingå avtal för båda parter". Följaktligen finns ingen AVTAL om 3 dagars betalningsfrist. Leverantören kan begära betalt inom 3 dagar men motparten är INTE BUNDEN av detta krav förrän kunden GODKÄNT kravet och DÄRMED INGÅTT AVTAL.
Följaktligen kan leverantören INTE sätta igång rättsliga åtgärderna, förrän de trettio dagarna har förflutit från det att mottagaren fått en faktura i sin hand.
PS. Jag kan begära att du betalar mig 100 000 kr inom 3 dagar. men det innebär inte att du har godkänt detta och därmed skulle ha ingått ett avtal om det med mig. Följaktligen kan jag inte vidta rättsliga åtgärder mot dig för att tvinga dig att betala detta oavsett om det är inom 3 dagar eller annat. Bara det faktum att jag begär betalt innebär INTE att det finns ett avtal mellan parterna. Detta även om det funnits andra liknande överenskommelser tidigare.