Visa ett inlägg
Oläst 2011-06-02, 00:45 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
För det första måste (i princip, utom varuautomater typ) alla krav på betalning vara skriftliga. Dvs leverantören måste utfärda en faktura. Ett muntligt krav på betalning mellan företag för en levererad tjänst vet jag inte hur det skulle kunna vara giltigt, utan kvitto eller faktura.

Om ni inte har avtalat något annat så gäller räntelagen och inkassolagen som tillsammans ger att du för det första börjar räkna betalningstiden från den dag du erhållit fakturan, dvs INTE när leverantören UTFÄRDAT fakturan (som många felaktigt tror).

För det andra så kan leverantören inte kräva dröjsmålsränta förrän det gått minst 30 dagar från det att du erhållit fakturan. Det i sig innebär i praktiken att man får 30 dagars kredit "by default", om inget annat har avtalats i förväg.

För det tredje så måste påminnelseavgifter vara särskilt avtalade, det är m a o helt fel att påstå att det finns lagstadgade påminnelseavgifter som många okunniga påstår. Det finns däremot ett maxbelopp som anses vara en "finansiell tjänst" på 50 kr som då är momsfri.

Man kan inte utfärda påminnelseavgift, dröjsmålsränta eller skicka på inkasso innan betalningsfristen (30 dagar efter mottagandet av fakturan) löpt ut. Däremot kan man skicka direkt till KFM efter detta. Men de som fattar kundvård gör inte det.

Leverantören kan förvisso kräva betalning efter 3 dagar men han kan inte gå vidare med inkasso, räntedebitering, KFM eller vidta "rättsliga" åtgärder innna 30 dagarsfristen (efter mottagandet av fakturan) löpt ut.

Har du inte fått fakturan så bör du lämpligen bestrida kravet med hänvisning till att du inte fått fodran specificerad på en faktura.

Har du betalat så kan du bestrida av det skälet att du redan har betalat fordran.

Det är inte rimligt att begära betalt efter 3 dagar, det tyder på att det är en idiot du har att göra med.

Det finns inget legalt krav på att betala ett inkassokrav efter 8 dagar, det är bara inkassobolagen som tror det. I synnerhet inte om man som kund har skäl att bestrida det.

Inkassobolagen hittar på egna ansvar som att det är kundens ansvar att se till att kunden ska betala oavsett om denne fått en faktura eller inte, vilket är helt fel. Det är ALDRIG kundens ansvar att leverantören ska göra rätt i faktureringsrutinen.

Senast redigerad av Conny Westh den 2011-06-02 klockan 00:53
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat