Visa ett inlägg
Oläst 2011-05-18, 11:25 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av linusoleander Visa inlägg
Får ta och väcka den här tråden igen.

På vilket sätt skulle ett ramverk bromsa utvecklingen?
Det beror helt på vad det är för typ av företag och verksamhet. Jag håller absolut med dig om att det finns fördelar med ramverk också men det passar inte alla och innebär en reell begränsning när man ska ta in nytt folk vilket förmodligen spelar en större roll för små företag med små resurser. Är du en välkänd och attraktiv arbetsgivare så innebär det inte några direkta svårigheter men det är en helt annan situation för okända småföretagare.

Citat:
Alla ramverk jag sitter i är väldokumenterade, testade och utvecklas av ett jätte-community. Vilket är inversen till koden Svensson sitter med.

Om någon ska sätta sig in i en kodbas som jag byggt så hänvisar jag bara till de redan satta rekommendationerna och den befintliga dokumentationen.

Hur gör du?
Då är allt precis som det ska vara men jag skulle nog tyvärr vilja säga att en övervägande majoritet av alla projekt saknar en vettig dokumentation. Ramverk med en inbyggd standardisering och dokumentationsfunktionalitet är helt klart användbara. Återigen är det nog så att de flesta mindre verksamheter inte anser sig ha tid till detta eller att de inte tror att det kommer till användning. De flesta inser snart att det är precis tvärtom. Det är ofta bra att på ett tidigt stadium bestämma sig för en standard som ska gälla inom ens verksamhet.

Återigen så har du emellertid ett problem i en liten verksamhet med få utvecklingstimmar där du snabbt vill kunna ta in personer för att fixa småsaker.

Citat:
Nu är jag inte helt 100 på vad du menar, men sitter du i ett modernt ramverk i dag, te.x Rails så består kodbasen av en massa byggklossar. De enda Rails-teamet har gjort (kortfattat) är att skriva all boilerplate-code för dig.
Zend är också trevligt att arbeta med, likaså jQuery. Det finns som sagt både fördelar och nackdelar med ramverk och det passar inte alltid.

En kompetent person skriver lättillgänglig kod oavsett om ett ramverk används eller inte. Dokumentationen är oerhört mycket viktigare än huruvida man använder ett ramverk eller inte. Saknas sådan blir det krångligt så snart någon annan person är inblandad.

Citat:
Det är billigt att skala en servrar, det är dyrt att ta betala för utveckling.
Återigen varierar det från ett projekt till ett annat. Man får också tänka på det hela ur ett miljöperspektiv. Materiella resurser och energi bör begränsas så långt det är möjligt. Det ligger på allas ansvar. Det finns som sagt var aldrig en lösning som passar i alla situationer.

Ditt inlägg blev lite av en enda lång hyllning till Rails Det finns ju ett gäng andra ramverk som är betydligt mer välanvända.

Riskerar alltid att bli en PC vs Mac-diskussion i sådana här frågor. Ramverk kan vara bra. Att koda utan ramverk kan vara bra. Tycker vi lämnar den diskussionen nu och återgår till huvudtemat

jQuery Mobile är ett väldigt användbart nytt ramverk av betydligt större vikt än exempelvis Rails även om det givetvis inte fyller samma funktion.

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-05-18 klockan 12:01
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat