Får ta och väcka den här tråden igen.
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Du har ytterligare problem när det gäller ramverk förutom att de oftast är onödiga bromsklossar.[...]
|
På vilket sätt skulle ett ramverk bromsa utvecklingen?
Citat:
[...]Om du ska hitta andra utvecklare som ska arbeta med ditt projekt så måste du hitta just de som kan de ramverk du använder dig av vilket bara krånglar till saker och ting.[...]
|
Alla ramverk jag sitter i är väldokumenterade, testade och utvecklas av ett jätte-community. Vilket är inversen till koden Svensson sitter med.
Om någon ska sätta sig in i en kodbas som jag byggt så hänvisar jag bara till de redan satta rekommendationerna och den befintliga dokumentationen.
Hur gör du?
Citat:
[...]Minifiering, optimering av olika slag (cache, memcache, sphinx etc.), effektiva template-system (vet inte om du räknar in dessa i ramverk?) för att separarera kod osv. är betydligt bättre tekniker att arbeta med om man ska skriva resurssnål och effektiv kod för stora, moderna webbtjänster.[...]
|
Nu är jag inte helt 100 på vad du menar, men sitter du i ett modernt ramverk i dag, te.x Rails så består kodbasen av en massa byggklossar. De enda Rails-teamet har gjort (kortfattat) är att skriva all boilerplate-code för dig.
Själv förespråkar iden med att implementera kärnan i projekt, inte vill jag jobba med layouten, skriva SQL-kod eller utfinna hjulet på nytt.
Citat:
[...]För de allra flesta webbplatser så spelar det idag heller ingen som helst roll om de komprimerar sin css och js eller inte.[...]
|
Det är även det här som skiljer "agnarna från vetet".
Det ska, enligt min mening, inte ta någon extra tid att göra något så trivialt som att komprimera sina CSS- och JavaScript-filer. Precis på samma sätt som att det inte ska ta någon extra tid att skriva valideras CSS-, JavaScript- och HTML-kod.
Citat:
Ursprungligen postat av Luncode
[...]Det känns onödigt tungt och en stor del av meningen med det verkar vara att bygga en massa autogenererad klientkod.[...]
|
Du får gärna skriva booilerplate-koden manuellt om du vill.
Man bör, om möjligt dock lämna över skitgöran till en dator.
Jag tror att det enklaste sättet för dig att se skillnaden mellan Rails och exempelvis Sinatra är att bygga en enklare applikation.
Jag har svårt att se hur man skulle klara av att hålla en större applikation tillräckligt torr i Sinatra. Visst det går, men ack så jobbigt.
Citat:
Ursprungligen postat av coredev
[...]Nya tekniker inom webben tenderar att inte kunna köras i alla webbläsare[...]
|
Fel. CoffeeScript, HAML, SASS, för att bara nämna några genererar plattformsoberoende, validerad kod efter alla konstens regler.
Koden som i slutändan körs i produktion är alltså mer körbar än koden som du själv skrivit.
Citat:
[...]Nya tekniker skapar nya problem[...]
|
Resonerar du så om allt nytt du måste lära sig?
Citat:
[...]Ramverk tenderar att snabba upp så länge man håller sig till ramarna, måste man gå utanför ramarna blir livet ett helvete[...]
|
För .NET kanske, men långt i från när det kommer till Rails eller Django.
Du kan ju även fråga dig om det verkligen är rätt att "gå utanför ramarna". I många fall så är begreppet ekvivalent med fulhack.
Men visst, vill du skriva fulkod om du känner för de. Jag gjorde de själv i ung ålder.
Citat:
[...]Ramverk tenderar att slöa ner din svarstid[...]
|
Det är billigt att skala en servrar, det är dyrt att ta betala för utveckling.