Citat:
Ursprungligen postat av elofsson
Vi kommer att trimma detta och sätta en modell i samband med att vi lanserar första annonsören som betalar för klick. Vi är inte där än och har därför inte spikat en "unik-klick-modell".
|
Det är lite klurigt att komma på den perfekta lösningen framförallt eftersom man måste väga in att många faktiskt använder olika datorer/telefoner och olika webbläsare när de surfar på internet. Det kanske inte ens är lönt att mäta på unika klick?
En lösning kan förvisso vara att koppla ihop mätningen med någon typ av inloggning. Om man kan koppla ett user-id med annonsen antingen hos annonsören eller hos affiliate så vet man att användaren är unik. Men hur blir det då med den personliga integriteten?
Annars tänker jag mig att man använder cookies och session för att mäta. Kanske att man till och med låter annonsörens sajt få identifiera om man är ny och unik. Genom att exempelvis kolla om man varit inloggad nyligen, om det finns en session som redan är igång (kanske är sajten redan öppen i ett annat fönster)...
Men enklaste lösningen i detta sammanhang tror jag är att kika på ip-adresser och sortera bort de som återkommit inom 30 timmar. Detta är absolut inte en perfekt lösning, därför måste man vara transparent med hur det fungerar så att ingen känner sig lurad.
Det finns väl andra områden som är viktigare att lägga tid på känner jag...