 |
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
|
Ajdå, har du enbart timdebitering för driften? Normalt brukar man ju ha en månadskostnad för drift (jämför med webbhotelle eller vilken hostingleverantör som helst). Ett vettigt avtal kan då tänkas säga:
Månadskostnad x kr
I detta ingår:
* Serverhårdvara (specificera!)
* y bandbredd
* Standarduppdateringar av operativsystem och medföljande program (tänk pakethanteraren) - detta är något som hostingleverantörer ofta lyckas ta bra betalt för (säg, 1000:-/månad och server, och för det går du in och kör ett kommando som är inbyggt på servern och eventuellt lagar någon konfig-fil. Normal tidsåtgång är väl en kvart eller så, men det ska du såklart inte säga till kunden. Merparten av kostnaden går ju till ditt kunnande).
* Arbete under kontorstid, upp till 10 timmar. I arbetet ingår buggfixar samt ändringar beställda av kunden i både kod och konfiguration. Timmarna kan inte sparas till kommande månader.
* Extra timmar kostar z kr inom kontorstid
* Utanför kontorstid debiteras å kr/h, minimidebitering 2 timmar per uttryckning. utryckningstid ä timmar.
Om du vill och har utrustning för det så kan även "övervakning" vara en bra tjänst, men lägg in det som ett "pluspaket" eller liknande så att kunden dels ser att det är en riktig kostnad, dels så att du kan ta vettigt betalt för det. Övervakning inklusive uttryckning vid fel kostar ofta många tusen kronor i månaden för en enskild kund.
Tänk på att om hårdvaran är specificerad så är det också du som har hårdvaruansvaret. Går något sönder måste du laga det. Ta höjd för detta i kalkylen. Hostingleverantörer räknar ofta hem hela kostnaden för hårdvaran på ett visst antal månader (till exempel ett halvår) och resten går då till övriga delar av avtalet, samt som säkerhet inför framtiden när ny utrustning måste köpas in. Vill kunden i framtiden uppgradera hårdvaran så tecknar ni antingen ett nytt avtal, eller kör på en fast kostnad för hårdvara och arbete (om det är små uppgraderingar).
Det är också så att du och kunden måste kunna lita på varandra. Kunden måste kunna lita på att du gör ett bra jobb, vet vad du pysslar med och inte drar ut på timmarna "i onödan". Gör ni inte det kommer ni att få en väldigt jobbig relation.
Självklart ska du inte arbeta gratis!
Senast redigerad av emilv den 2011-05-14 klockan 12:29
|