|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: May 2010
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: May 2010
|
Jag utvecklar i stort sett alltid direkt mot en remote server(VPS). Jag kör NetBeans och använder remote project så att filerna automatiskt laddas upp på servern när jag sparar. Därefter testar jag på servern. Jag tycker det är mycket enklare att testa så eftersom man då kan få in alla tillägg och annat som finns på servern(t.ex. memcached och diverse plugins till både php och webbserver). När jag är nöjd pushar jag över ändringarna till min produktionsserver med hjälp av rsync.
I tillägg använder jag dropbox för att synca projekten mellan de olika datorerna och det funkar perfekt. NetBeans känner av när filer ändras och filerna uppdateras och med bara någon sekunds fördröjning kommer ändringarna upp direkt i editorn på andra datorer där de är öppna. Detta gör också att man bara kan slänga in saker i de lokala filerna så laddas de upp automatiskt av NetBeans. Riktigt nice!
En rätt simpel lösning men den fungerar perfekt för mig.
Det enda som ibland kan vara lite jobbigt är väl att NetBeans lösning för att ladda upp filerna är lite seg då den kopplar ned mellan varje uppladdning och kopplar upp igen för nästa fil. På långsammare uppkopplingar(3G) tar det ibland ett par sekunder tills allt är uppladdat till servern så man kan testa. Förhoppningsvis kommer detta optimeras i den kommande versionen av NetBeans. Det finns en ticket för detta och utvecklarna har sagt att detta är något som kommer troligen fixas i någon av de kommande versionerna.
|