Jag ställde frågan till skattmasen själv:
Citat:
Fråga:
Hejsan,
Jag undrar om företaget kan göra avdrag för reparationskostnad för skador på en bil som var inblandad i en bilolycka under tjänsteutövning. Bilen ägs av den anställde och denne var ute på uppdrag för arbetsgivarens räkning. Den anställde använder regelbundet sin privata bil i tjänsten och arbetsgivaren betalar alla extra kostnader som milersättning och reparationer för det extra slitaget det innebär att använda den privata bilen i tjänsten?
Regards,
Conny Westh
|
Och fick idag följande svar:
Citat:
När det gäller resor i tjänsten med privat bil kan arbetsgivaren betala ut 18:50 kronor per mil skattefritt. Alla ersättningar därutöver beskattas som lön. Det innebär att arbetsgivaravgifter ska betalas för ersättningen och arbetsgivaren ska göra avdrag för preliminär skatt.
Vid sidan av milersättningen kan arbetsgivaren skattefritt betala för skada på den anställdes personliga egendom till följd av skadegörelse eller olyckshändelse som förorsakats av annan än den anställde men som berott på yrkesutövningen. Som exempel kan nämnas om någon tappar byggnadsmaterial på en parkerad bil på en byggarbetsplats eller om någon sprayar ner den anställdes bil p.g.a. ett beslut som går kunden emot. Om skadan istället är förorsakad av en bilolycka ute i allmän trafik är möjligheten till skattefri ersättning från arbetsgivaren mer tveksam. Det ska klart framgå att den anställde inte orsakat olyckan. I normalfallet utgår försäkringsersättning för skadorna och då kan inte arbetsgivaren skattefritt betala ut för kostnaderna som uppkommit i samband med olyckan.
Med vänliga hälsningar
Carina Berg Dennevi
Skatteverket
Webbplats: www.skatteverket.se
Servicetelefon: 020-567 000
Skatteupplysningen: 0771-567 567
Skatteverkets kontor: http://www.skatteverket.se/adresser/
|
Min tolkning är att det finns möjligheter att göra avdrag om arbetstagaren har kostnader för en skada som inte täcks av försäkringen och som inte orsakats av den anställde själv. Jag tokar det dessutom som att den anställde (den som får pengarna av arbetsgivaren) har bevisbördan.