Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A
Vill du bara ha avstånd och bounding-box så räcker det nog med ditt nuvarande bibliotek.
Om du inte jobbar mot gatunivå så kan du titta på Open Streetmap man kan ladda ner hela databasen och köra geocoding mot egen databas och slippa att blanda in G över huvud taget. Precisionen är dock rätt skräpig om man vill jobba på gatunivå. På by/stad/ortsnivå är det bättre, och det kanske räcker för din del?
Finns också http://earth-info.nga.mil/gns/html/country_files.html om det räcker med orter?
I Open streetmap kan du lägga in vägbeskrivningar också, men allt hänger på hur exakta säljarna vill vara.
Många smartphones vet också var de befinner sig, praktiskt att hugga den infon och hämta vilka annonser som är nära mig just nu.
|
Tack för den vidare diskussionen. Egentligen är det viktiga för vår tjänst att veta vilken stad det är och i Brasilien också gärna riktnummer s.k. ddd. Antal nivåer vi hade, men tog bort eftersom det blev för komplicerat, var: Land (Brasilien men nu har vi även Indien på samma applikation på en annan domän), stat ("estado"), riktnummer ("ddd"), stad och för Sao Paulo även stadsdel. Detta blev lite många nivåer och för specialanpassat till just Brasilien för att funka utanför Brasilien när vi vill vara kompatibla med fler länder t.ex. som craigslist.org kör samma system i flera länder. Jag ville vara kompatibel med hela världen direkt så därför har jag gjort ett system där namnet på stället dyker upp givet koordinaten. OpenStreetmap verkar vara ett bra alternativ. Jag har fått veta andra utvecklare gör liknande projekt men brukar ha geografidatabasen lokalt, jag får kolla vilket som passar bäst. Kanske båda.
MVh
Niklas