Visa ett inlägg
Oläst 2011-05-01, 18:24 #9
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2010
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar

Reg.datum: May 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Westman Visa inlägg
Det handlar om det du köper konsumeras i telefonen vilket är vad lagtolkarna anser vara den springande punkten. En smsbiljett konsumeras med telefonen och är oduglig utan telefonen. Därför borde det vara en tolkningsfråga.

Du hävdade att smsbiljetten bara var ett kvitto och att man kunde skriva ut den och använda den. Det är ett felaktigt påstående men det verkar du inte förstå utan kontrar med svammel om en icke-fysisk värld.
Jag har inte påstått att man kan skriva ut en SMS-biljett och använda den. Jag vet inte, men det är väl inte omöjligt för biljettkontrollanten att knappa in id-koden som finns i SMS:et för att kontrollera om biljetten är giltig. Kan de inte det så är det ju inte något annat än en teknisk begränsning i det system de använder, men det känns lite irrelevant i den här diskussionen.

Det jag sa/manade är att en biljett är inte mer än ett dokument som fungerar som ett färdbevis för att du ska kunna bevisa att du betalat för resan på förhand. Det är för själva bussresan du betalar och inte biljetten som kan finnas i många olika former(papper, sms, referens-/biljettnummer, etc.

Vad är det för tjänst du betalar för när du köper en SMS-biljett till bussen?
Är det:
a) att få ett SMS till din telefon som du och busschauffören kan kolla på(och konsumera i telefonen).
b) en tjänst som gör att du kan ta dig från punkt A till punkt B(som inte konsumeras i telefonen utan när du kliver på och sitter på bussen).
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat