Visa ett inlägg
Oläst 2011-04-29, 09:06 #10
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2009
Kristian - låt mig komma med en kommentar då jag anser att du har fel. :-) Skillnaden mellan tex City Cloud (som du refererar till) och en "vanlig VPS" som många tillhandahåller idag är enorm på så många sätt. De flesta vet inte detta dock och är ett dilemma för oss anser jag.

En VPS i Sverige idag är allt som oftast en "container" från Plesk. I mycket korta drag kan man säga det är en pizzabox som är uppdelad i X antal virtuella maskiner. Dessa använder dock inte en hypervisor som Xen eller KVM och delar kärna med alla andra VM:ar. En annan VM (virtuell maskin) på samma box kan alltså ta ner din VM.

Utöver det så ligger din VM i en "cloud computing" lösning på blad som kan hoppa mellan bladen. Dvs om ett blad går ner så på en millisekund sitter nu din VM på ett annat blad (så pass snabbt att du inte märker det - switchen är egentligen lägsta gemensamma nämnare i hur snabbt det går). Detta kan den göra då de flesta cloud computing lösningarna har stora noder med hundratals diskar bakom bladen (i någon central lösning). Skulle andra problem uppstå så kan vi självklart enkelt "live migrera" din VM till ett annat blad.

Andra skillnader är också att många gånger har du inte tillgång till API:er eller väldigt begränsade API:er. Hos tex Amazon eller City Cloud kan du styra dina VM:ar på alla sätt och automatisera skalning och annat på mycket flexibla sätt.

Debiteringsmodellen är också annorlunda vilket är en enorm bit när det gäller att kunna spara pengar. Om du behöver skala gör du det enkelt och betalar bara för de timmarna du använder en burk. Du kanske vill testa några saker under några timmar - ingen mening att inte betala mer än för de timmar du använde den...
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat