Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: May 2010
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: May 2010
|
Vet inte om jag var otydlig. Men menade att det fanns 2 typer av "lösningar"..
Dels har vi ju den som avser skatteplanering och offshore. Den bryter inte mot någon av .se's stadgar då både företag och personer existerar.
Sen den som avser anynomisering genom vanliga namn, om detta sker genom en bulvan bryter man ju givetvis mot er policy och kan bli ifråntagen domänen, även om detta i praktiken borde vara svårt för er att bevisa vem som de facto äger domänen. Givetvis vore det dumdristigt me en sånn lösning för "skatteplanerare" då det, som du beskrev finns personnummer lagrat i er interna databas.
Som tidigare nämnt är det både tidskrävande och kostsamt med en proxy/offshorelösning varför det faller sig naturligt att dessa främst används av folk med reklamintäkter eller annan webbrelaterad försäljning som grundar sig i ekonomiska incitament.
Skatteplanering är förövrigt, i sammanhanget, ett dåligt begrepp då det innefattar betydligt mer än att flytta ut vinster via koncernbidrag eller dylikt. Kan ju vara interna periodiseringar m.m. Men i proxysammanhanget måste det ändå vara tillåtet för ett bolag i ett low-tax-land att bedriva affärsverksamhet under en .se domän.
Nu brukar du ju inte vara så intresserad av va jag "tror" men min teori är iallafall att vissa registranter skapar sig anonymitet för att vara anonyma utåt och inte internt mot er, de flesta litar nog på .se som registry till 100%. Om man man bortser från de lagar och er policy så tror jag man skulle hamna ytterst nära en nollgräns om man införde något anonymare Whois. Fast det är väl idag väldigt svårt att veta exakt hur många promille som inte står på rätt person, inte minst för att definiera vad som avser "rätt person" eller om personer bakom företag är fiktiva.
Senast redigerad av kippex den 2011-04-28 klockan 02:08
|