Ämne: Dölja Whois
Visa ett inlägg
Oläst 2011-04-27, 19:50 #29
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av kippex Visa inlägg
Tycker det är fel att jämföra med pokerdomänerna i det här fallet - då de facto bröt mot lagar då de lät amerikaner regga konton. Men nu är det OT deluxe.
Och jag anser att det är högst relevant.
Citat:
Jag har redan i tidigare trådar förespråkat total privacy då det i min mening är lättare att anonymisera sig genom att registrera en domän på "Erik Johansson" än att hålla på med offshore bolag hit och dit. Nu vet jag inte hur ett eventuellt samarbete ser ut mellan t.ex. .SE och FI/SKV/Polis för utlämnande av information rörande domän registrerad på privatperson?
Jag vet bara att du surat över att ditt namn är lättare att känna igen som registrant än folk med "son-namn", men som jag förklarat är detta något som avser alla och i de tidigare trådarna så har jag pekat på lagar och regler som föranleder detta.

Vad gäller myndighetssamarbeten så..
Citat:
SE har sedan juni 2007 en överenskommelse med Polismyndigheten om att ansvarig tjänsteman med stöd av Rättegångsbalken 23§ 6 kap. kan begära utdrag ur registreringsuppgifter för domännamn. Myndigheten ansvarar för att begäran är i enlighet med gällande lagstiftning eller annan författning
Citat:
.SE kan också samarbeta med vissa utvalda myndigheter för tillfällen då ett domännamn kan behöva deaktiveras under myndighets utredning, som följd av ett formellt beslut och med tydliga riktlinjer med villkoren för ett sådant agerande
Citat:
.SE kan själva anmäla olämplig användning om vi ser sådan.
http://www.iis.se/docs/villkor_och_r..._domannamn.pdf

Citat:
"Att se anonymiseringen som befogad" beror ju på om man vill ta ekonomiska aspekter i beaktande då skatteplanering kommer in i bilden.
"skatteplanering betyder olika beroende på vem som tittar på det.."

Citat:
Fler exempel kan vara;

Sajter som agerar i gränslandet där juridiken konstant utvecklas(men idag bedriver en fullt legitim verksamhet). T.ex. Torrents.

Anonym blogg.

Site som driver en petition mot stat/skola/whatever där registranten inte vill stå som ansvarig.

Övriga anonyma aktivistorgansiationer.

Edit: Kan väl lägga till ditt eget bidrag,
Citat:
SEO: "G är en bland flera som genomför automatiska kontroller när det går".
..jag lyssnar..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat