Oh my god!
Löjligaste lagförslaget sedan FRA...
T.ex. SMS-biljetter måste det ju kunna göras ett undantag för... Jag har svårt att se hur man skulle kunna använda de tjänsterna för pengatvätt på ett effektivt sätt.
Samma sak är det ju med SJ numer. Biljetterna är endast giltiga tillsammans med ID. I vems intresse ligger det att veta att det just den personen som sitter i tåget? De har ju redan fått betalt för biljetten!
Jo, det är såklart staten som vill ha mer koll på oss medborgare. Man ska inte få åka någonstans utan att det registreras.
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Fundering: Jag undrar jag om bussbiljetter och liknande verkligen omfattas av detta. Du kan ju inte utnyttja biljetten utan telefonen och därmed är ju konsumtionen i telefonen.
|
Det står ju att undantagen bara gäller för tjänster som konsumeras i telefonen.
Citat:
– Det gäller ju sådana tjänster som inte konsumeras i mobilen. För att till exempel köpa ringsignaler så behöver man inte de
|
En bussbiljett konsumeras/används ju för en resa i den verkliga världen även om betalningen sker via telefonen så det kommer gälla dem.
Eftersom det nu inte gäller t.ex. ringsingnaler så finns det ju inget som hindrar de kriminella från att sätta upp en sådan tjänst för att tvätta pengarna...