Citat:
Jag har vid SMS-avisering varit tvungen att visa legitimation OCH man har stämt av detta så att jag är firmatecknare (dock behövs ingen fullmakt inlämnad till dem, man kollar själva på Posten att jag har rätt att teckna firman).
Det har slutat med att jag till och med fått be företag som skickat till oss skicka om paketet så att firmanamnet står före personnamnet och då har bara en firmatecknare lyckats få ut paketet.
|
Ok, det innebär att Posten har olika förfaranden på olika ställen, alltså inga egentliga rutiner.. Detta är ju som man skulle önska att det var jämt. Ska nog driva på mera om den där "rätten att teckna firman", det är flera som skrivit att det krävs det på vissa utlämningsställen.
Citat:
Om posten försöker smita från ansvaret så kan du ju anmäla ärendet till polisen. Ange två misstänkta posten och uthämtaren, begär att få vet avem som hämtat paketet av polisen.
|
Vi har polisanmält posten också, men fick till svar av polisen att det inte är ett brottsmål, utan vi måste stämma posten för avtalstbrott istället..
Citat:
Postpaket kräver aldrig någon fullmakt för företaget, det räcker om ens namn finns med (på rad 1 eller 2).
|
Ok, tvärtemot vad andra härinne hävdar då. Saken var ju den att vi hade tydligt skrivit namnet på VD'n för bolaget på Adressrad 1, dvs. under översta adressraden (som betecknas "Namn"). Men trots detta så gjordes ingen avstämning mot detta namn och namnet på personens ID-kort.
Citat:
Det är alltså inte någon ansvarig på företaget som har gjort beställningen?
|
Nej, dom verkar också blivit lurade som det ser ut, bedragaren har endast använt detta företag som "grund" för att ge ett intryck av att ett seriöst företag lagt beställningen, företaget hade ju en omsättning på närmare 50 milj.
Citat:
Fick en liten idé. Är ni med i Företagarna eller Handels? (Eller någon annan företagsorganisation?) Om inte har ni någon försäkring (då har ni rätt till juridisk hjälp)
Det är ju fullt möjligt att stämma posten för detta. Be en riktig jurist titta på postens villkor och stäm av med svensk lagstiftning. Detta borde ju ligga i intresse för flera e-handlare (internet world kanske?)
|
Vi har en företagsförsäkring men är inte med i "Företagarna". Det är nog mot en stämning det lutar, men man vill ju helst slippa hela denna process om det går.. och försöka få ett erkännande av Posten. Den känslan vi får är att Posten snabbt verkar ha tittat på detta "reklamationsärende", sen har det avslagits, vi överklagande och det avslogs också och vi fick beskedet att ärendet nu är avslutat.. Ingen av dem vi pratat med verkade ha någon inblick i avtalsvillkoren, kändes som helhet väldigt oproffsigt. Har kontaktat dem nu och bett att få prata med deras juridiska avdelning, troligen är dom mera insatta i avtalen och hur detta skall tolkas. Sen vill man ju ha en förklaring till varför "rätten att teckna friman" endast undersöks i vissa fall och i andra inte..