Visa ett inlägg
Oläst 2011-04-25, 20:11 #1
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
johan1234 johan1234 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 905
Standard Amazons katastrofvecka...

Med anledning av Amazons nästan fyra dagars nertid i veckan i sin östra och största region i USA (för vissa kunder - vissa kom upp igen så snabbt som 24 timmar senare med lite magiskt jobb från sajtägarna) vore det intressant att förstå lite hur vi här på WN designar våra tjänster.

1. Är det någon här som kör på den östra regionen av EC2 som var nere (andra tjänster också) och har direkt erfarenhet av problemen i veckan?
2. Är det någon som har designat tjänster som skall vara helt redundanta mellan availability zones på Amazon? Enligt Amazon skall dessa inte kunna gå ner samtidigt - men gjorde det.
3. Är det någon som har designat sina tjänster att vara helt redundanta mellan Amazons regioner (dvs öst, väst i USA eller tex Europa). Exempel här är Netflix som klarade sig helt oskadda då de designat så ena regionen skulle kunna försvinna helt ur bilden. De är dock det enda exemplet jag har.
4. Om du har designat för redundans - vad gjorde att du inte tog steget till redundans mellan regioner? Kostnad? Komplexitet?

Många diskuterar "molnets" tillit efter denna vecka. Hur tänker ni? Får detta er att tänka mer på hur tjänsterna designas - dvs tittar ni mer på design över flera data centers som tex Gigaspaces ger möjlighet till eller WMwares nya giv - Cloud Foundry?

Eller är det så att det inte påverkar vårt tänk nämnvärt och vi kör på som vanligt med varken mer eller mindre tillit? Vore roligt att förstå om det förändrar vårt tänk om design av våra tjänster. Tack.
johan1234 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat