Google 'dödade' PageRank sculpting redan 2008.
Som det var före 2008 var det så att om man hade 10 st länkar (totalt 10 'votes') på en sida och 5 st hade nofollow så delades dessa 10 st 'votes' upp på de 5 som inte hade nofollow. Alltså 2 'votes' var.
Från 2008 och framåt har Google ändrat det till att de 5 länkarna utan nofollow bara får 1 'vote' var. De 5 med nofollow får dock fortfarande 0 'votes' var.
Man tjänar alltså noll i flödet av PR av att använda nofollow.
Däremot finns det tillfällen när det är bra att använda nofollow (ej PR syfte):
1. Länkar till Varukorg o.s.v. i en webbshop. Finns ingen anledning att leda in Google där.
2. Länkar som du inte litar på.
3. Köpta länkar och annonser.
Som Matt Cutts uttryckte det:
'The essential thing you need to know is that nofollow links don’t help sites rank higher in Google’s search results.'
Den meningen säger egentligen allt om hur mycket tid som ödslats de senaste 3 åren på PageRank Sculpting till ingen nytta.
Matt 2009:
http://www.mattcutts.com/blog/pagerank-sculpting//
Matt 2011:
https://profiles.google.com/10941225...ts/be2STxf7ZLp