Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Vad jag vet så är ICANN ställd under amerikanska lagar och då kan en domstol, FBI eller annan amerikansk myndighet eller lagstiftare bestäma över ICANN.
Jag kan tänka mig att USA skulle kunna förhindra att ett visst "USA fientligt" land skulle kunna bli föremål för FBIs agerande i värsta fall eller varför inte hela .EU om USA skulle hamna i krig med EU någon gång iframtiden.
Kontentan är att vi litar för mycket på de organisationer som styr internet. Men vad vi måste komma ihåg är att de alla lyder under amerikansk flagg.
|
Just det där är intressant, är det verkligen så? RIPE som delar ut IP-adresser till varenda snubbe i Europa borde således vara ställda under Europeisk lagstiftning. Och RIPE får sina ip-adresser från ICANN som är amerikanskt.
Varför beslagtog inte FBI alla toppdomänerna då? Partypoker.eu exempelvis borde väl i så fall FBI ha samma möjligheter att påverka som .com? Jag antar att de inte valt att göra detta eftersom dom antagligen inte kan kontrollera dessa alternativt att det faller utanför deras rimliga bedömning att amerikanska medborgare använder dessa (och således amerikanska kreditkort kopplade till de amerikanska bankerna)