Citat:
Ursprungligen postat av Rawal
Gällande pengarna som kommer in från både typerna av betalning, direkt och faktura. Så ligger dessa pengar kvar hos Payson tills jag själv väljer att göra en utbetalning till mitt konto. NÄR ska jag bokföra händelserna? Ska jag bokföra så snart jag har pengarna på Payson-kontot eller när jag själv fått pengarna till mitt konto?
|
Pengarna är disponibla för dig när Payson satt in dem på ditt konto hos dem så då ska du senast bokföra dem. Inte när du väljer att lyfta över dem till din bank. I bokföringen bör du ha ett konto för ditt bankkonto och ett för ditt "bankkonto" hos Payson. Överföringar mellan dem är bara interna överföringar i ditt bolag (men ska givetvis bokföras som sådana).
Citat:
Ursprungligen postat av Rawal
Min stora fråga är just faktura. Jag förstår att allt ska bokföras, det är inga konstigheter. Men vad jag fått lära mig så bokför man först när pengarna finns hos mig. Och vad det gäller denna fakturatjänst så får jag inga pengar förens ca 10 dagar efter att fakturan skapats. Ska jag ändå bokföra att jag pengarna även om de inte trillat in än?
|
Hur du ska bokföra fakturan beror på om du använder fakturametoden eller kontantmetoden i din bokföring. Fakturametoden innebär att du, som Conny beskrev, bokför försäljningen i samband med att du sänder iväg fakturan (även om nu Payson gör det åt dig). Då bokför du moms, varor, kostnader etc samt lägger hela fakturabeloppet som en fordran på Payson. När sedan betalningen kommer in på ditt konto hos Payson minskar du fordran och samtidigt ökar beloppet på Payson-kontot.
Har du en verksamhet som omsätter mindre än 3.000.000:- så kan man (om man gjort det tidigare) använda kontantmetoden. Den innebär att du bokför försäljningen först när du får betalt (dvs pengarna kommer in på Payson-kontot). Det blir lite färre verifikationer men samtidigt ger det en sämre överblick över hur företaget går så jag skulle nog rekommendera fakturametoden.
Till sist kan det ju även vara bra att känna till att från årsskiftet räcker det att spara all bokföring i minst 7 år. Inte 10 år som tidigare.