Visa ett inlägg
Oläst 2011-04-18, 21:53 #1
corporate corporate är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2009
corporate corporate är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2009
Standard Marknadsplats säljes med goda intäkter

Säljer nu ett projekt jag jobbat på sen ganska exakt ett år. Marknadsplatsen är byggd i Wordpress Mu med olika plugins. Sajten sköter sig självt och har mellan 17:e januari och 17:e april 2011 genererat 1650 kr i intäkter. För att sidan skall växa krävs att man lägger ner mer jobb än vad jag gjort under det senaste halvåret. Jag tyckte (såhär i efterhand) att det var roligare att skapa än å driva =) och anser att den är värd ett bättre öde samt har potential att bli riktigt bra.

Koncept
Det är en mäklarsida nischat mot företagande där olika företagsmäklare postar sina objekt kostnadsfritt på sidan. Användarna surfar runt på sida för att hitta företag som de vill köpa.

Allt innehåll publiceras av registrerade användare. I dagsläget är två användare aktiva, som löpande och kontinuerligt lägger upp nya objekt. Jag har inte bearbetat användare i någon större utsträckning men har bemödat mig med att samla in en längre lista på de som borde vara intresserade av att annonsera/publicera via sidan. Det räcker med dessa två för att hålla sajten levande, men självklart är det roligare ju mer innehåll man får till sidan. Via admin gränssnittet (wordpress) så godkänner man olika objekt innan de publiceras (går att ställa in hur man vill ha det, pluginet heter tdo miniforms).

Besök
Under det senaste året (17-april 2010 till 17-april 2011) har följande besök gjorts på sidan enligt Google Analytics:
- Besök: 32 399
- Sidvisningar: 97 877
- Sidor/besök: 3,02
- Avvisningsfrekvens: 54,75 %
- 00:02:06 Genomsnittlig tid på webbplats
- 80,88 % % Nya besök

Sidan rankar bra i sökmotorerna och innehar viktiga positioner på google.se. 66% kommer från sökmotorer, 24% hänvisningswebbplatser och 10% är direkttrafik.

Adsense intäkter
Jag har under hand lagt till fler å fler annonser och började först 2011 att testa mig fram. Jag ville inte dränka innehållet med annonser och har i dagsläget inte planerat att putta dit fler. Det går säkerligen att boosta intäkterna under en kortare period, men det måste ske snyggt om man vill att företagsmäklarna skall fortsätta att publicera överlåtelser samt att besökarna faktiskt skall återkomma.

Från 17-januari till 17 april:
Beräknad intäkt : 1 652,12 kr
Sidvisningar : 15 820
Klick: 534
CTR f. sida: 3,38%
CPC: 3,09 kr
RPM f. sida: 104,43 kr

Pagerank
Sajten har PageRank 3 för närvarande och länkas flitigt från bland annat olika kommunala hemsidor. De allra flesta länkarna av värde finns kvar även efter en försäljning.

Utvecklingspotential?
För den som är en duktig programmerare finns utvecklingsmöjligheter (jag hjälper gärna till att påpeka möjligheterna för den tilltänkta köparen). Konkurrensen är inte speciellt hård inom denna nisch, och kan man bibehålla en hög seriositet och samtidigt erbjuda tjänsten till ett lägre pris eller kostnadsfritt har man mycket att vinna.

Pris?
Det finns nog ingen som är villig att betala för den tid som jag lagt ner, hehe. Men intäkterna alena borde i alla fall kunna göra att budstart borde ligga på kanske 4000? Överflyttningskostnader får betalas av köparen. Det vore kul om någon som kan tänka sig att utveckla sidan vill ta över. Kan sälja både som privatperson eller företag.

Webbadress
bolag skarta n punkt com (utan mellanrum förstås).
corporate är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat