Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Rent generellt ska man se till att man har gott om marginaler i sina priser och då menar jag att du först måste räkna ut din självkostnad inkl lön, kontor, lager, marknadsföring och göra en realistisk uppskattning av den frsäljningsvolym du kan få under ett år.
Men påslag kan vara från 30% till 1200% från leverantörens pris utan att ha särskilt märvärdiga produkter.
Man bör se till att man har minst 30-50% marginal av utpriset till kund exkl moms. Men som Dennis Holm påpekade så är det helt beroende på vilken produktkategori man arbetar med och hur konkurrensen ser ut.
En generell synpunkt är att aldrig jobba med priskonkurrens utan försök hitta andra sätt att konkurrera, som bättre öppettider på support/kundtjänst, snabbare leveranser, större sortiment, mer specialkunskaper om produkterna, flr produktvarianter (färger, storlekar), fler anpassade tillbehör, längre livslängd, Enklare försäljningsvillkor, generösare öppet köp, trevligare bemötande..... det finns mycket mer än bara priset för en produkt. Din plikt mot dig själv och kunderna är att tjäna pengar så du kan vara kvar på marknaden och leva ett gott liv. Det finns inget självändamål att ha ett lågt pris, tvärtom bör din strävan som leverantör vara att få ut en så hör vinst som möjligt.
Det finns naturligtvis de företag som kan tjäna pengar på stor försäljningsvolym, men det är bara stora företag som klarar det, en småskutt kan aldrig matcha det. Så man måste hitta nischer där man kan tjäna pengar med högre marginaler på försäljning med små volymer.
|
Hej Conny och tack för ett genomtänkt inlägg! Ska ta åt mig det du skrivit och nischa butiken så att den sticker ut lite mer.
Mvh