Visa ett inlägg
Oläst 2011-04-16, 13:39 #26
MMCs avatar
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
MMC MMC är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
MMCs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Utan vidare var väl och ta i. Brott som vid fällande dom ger 85 års fängelse får väl ändå anses ganska allvarligt. Jo, det blir faktiskt 85 år när man lägger ihop de nio åtalspunkterna.
Visst ser det illa ut när man ser alla de åtalspunkter som listas i dokumentet. Men i samma dokument står även:

"The charges contained in the Indictment and Civil Complaint are merely accusations, and the defendants are presumed innocent unless and until proven guilty."

Att ett utländskt företags .com-domän kan beslagtas bara för att det finns en misstanke om brott är i min mening illavarslande, oavsett hur allvarligt det påstådda brottet är. Just i det här fallet kan nog ingen tro något annat än att åtminstone några av de åtalade är skyldiga, och pokersajterna kan anses få "skylla sig själva" eftersom de uppenbarligen har fortsatt erbjuda onlinepoker till amerikanska kunder trots att det varit olagligt.

Men principen att det räcker med en misstanke om brott riktad mot en eller flera anställda vid ett företag ska räcka för att man utan vidare kan beslagta en .com-domän och därmed strypa företagets verksamhet över hela världen är något som jag tror många med mig inte tycker känns riktigt rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Lite OT men ändå inte:
Det här med att de flesta tycks tro att man 'äger' sina domäner har alltid förundrat mig. Den som 'äger' alla .com, .net domäner är ju det Amerikanska företaget Verisign som jag förstått det. När du då registrerar eller 'köper' en .com, .net domän så 'hyr' du ju bara domänen tills den dagen du slutar betala 'hyran' till 'hyresvärden'.

En .com, .net registrerare(oavsett land) är ju bara en mellanhand mellan ägaren(Verisign) och dig som 'hyr' domänen.

Om vi tar hyresrätter(lägenheter) som exempel, så sker det säkert dagligen att folk blir vräkta med hjälp av polis p.g.a. brott och andra orsaker. Jag ser faktiskt ingen större skillnad i fallet med de hyrda domänerna Pokerstars.com, FullTiltPoker.com och AbsolutePoker.com
En domän kan väl enklast jämföras med en kommersiell hyresrätt här i Sverige, som får säljas öppet mellan företag. Men precis som det finns många lagar och regler som skyddar hyresgästens rättigheter gentemot hyresvärden, så finns det en förväntan att domäninnehavare har vissa rättigheter gentemot registry som t.ex. Verisign, oavsett om det regleras i avtal eller lag.

På samma sätt som butiker investerar stora belopp på att marknadsföra och inarbeta sin lokal så investerar Internetföretag i sina domäner, trots att de inte i formell mening äger dom. Förväntningen från företagets sida är att man inte kan bli vräkt så länge som man sköter sina åtaganden gentemot hyresvärden. I det ingår t.ex. att betala hyra, men kanske inte att se till att inga anställda blir misstänkta för brott. OBS att det däremot är rimligt att försöka se till att inga brott begås i lokalerna, och om t.ex. en butiksinnehavare skulle dömas för att ha bedrivit penningtvätt i butiken så kan det vara rimligt att vräka hyresgästen. Men då inte förrän domen vunnit laga kraft.
MMC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat