Citat:
Ursprungligen postat av Ringish
Ge mig info.
|
Håller med Westman
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Ge mig. Är det de första ord ungdomar lär sig?
|
En trevligare ton, t.ex. "Kan någon vänligen förklara hur jag ska göra" hade varit mer passande.
Trots detta ger jag ett svar:
Om du tänker sälja till företag är det mycket lättare om du har f-skattsedel. Du kan inte registrera företag/firma när du är under 18 år (förutom om du har tillstånd från länsstyrelsen tror jag).
Du kan däremot använda dig av ett egenanställningsföretag. Där blir du anställd, och egenanställningsföretaget har f-skatt och kan fakturera ditt jobb, som sedan betalas ut som lön (efter avdrag för moms, skatt, arbetsgivaravgifter osv.)
Exempel på egenanställningsföretag:
Noak Resurskooperativ
www.noakresurs.se
Bolagskraft
www.bolagskraft.se
Uppdragshuset
www.uppdragshuset.nu
Convoy Egenanställning Norr
www.convoynorr.se
Du kan sälja som privatperson, men om du säljer till företag måste de betala ut det som lön till dig, eller åtminstone betala arbetsgivaravgifter, då webbdesign räknas som "tjänst" även om du säljer färdiga designer (har ingen källa på detta, men skall försöka leta upp det).
När du säljer som privatperson skall du ta upp det i din inkomstdeklaration. Om du säljer till en kund för mer än 1000 kr per år skall kunden lämna kontrolluppgift till skatteverket för hur mycket han betalt till dig.
Citat:
Betalar du ut mer än 999 men mindre än 10 000 kronor till en privatperson är grundregeln att den du anlitar själv ska betala sin skatt och sina avgifter (egenavgifter) och du ska inte göra skatteavdrag eller betala arbetsgivaravgifter. Däremot ska du lämna en kontrolluppgift på beloppet. Tillsammans med kontrolluppgiften ska du också lämna ett sammandrag av kontrolluppgiften.
|