Visa ett inlägg
Oläst 2011-04-11, 14:45 #1
heggejoh heggejoh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
heggejoh heggejoh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Standard Ny sida om objektiv och foto, Objektivguiden

Hej alla glada,

Först, tack för ett fint forum. Har varit medlem i flera år men är väl kanske en medlem som mest läser än skriver i forumet. Det är otroligt roligt att titta in här i jakt efter kunskap och åsikter. Är själv ingen webdesigner ut i fingerspetsarna, som besitter en sjuhelsikes massa kunskap men jag har haft ett sidoprojekt en tid som jag knackat på och nu ligger sidan äntligen publik.

Sidan heter "Objektivguiden".

Som konsument och ägare av digitala systemkameror kan det idag vara svårt att veta vilket objektiv man skall köpa eftersom utbudet är så stort. Vid ett besök hos den lokala fotohandlaren kan man lätt känna sig vilsen bland alla märken, varianter, egenskaper och förkortningar.

Har själv spenderat åtskilliga timmar på Google, i webbutiker, i olika diskussionsforum och på olika recensionssidor i jakt efter "rätt" objektiv. Funderade en smula,

- Varför kan man inte samla fakta, recensioner, länkar och all annan värdefull information på ett och samma ställe?

Bestämde mig för att jag skulle göra en webbplats som fokuserar på enbart objektiv. Genom att samla information om de vanligaste objektiven var tanken att hjälpa andra fotografer att hitta rätt objektiv till rätt pris och detta med hjälp av recensionslänkar, bildexempel och enkla förklaringar kring objektivets olika tekniker och beståndsdelar. Det skall vara möjligt att som fotograf använda denna portal som en start och utgångspunkt när ett nytt objektiv skall inhandlas.

Det finns 692 saker kvar att göra, på min ToDo-lista men förra söndagen beslöt jag mig för att ändå lägga upp sidan så nu har den varit "levande" i cirka en vecka, fast jag har inte öppnat upp för sökmotorer eller gjort speciellt mycket reklam ännu.

Välkomna att kika in på

http://www.objektivguiden.se

Objektivguiden riktar sig till alla fotografer som har Canon- och/eller Nikon-kameror med utbytbara objektiv.

Hoppas att ni kan ge lite allmän feedback och förbättringspotential och det skulle verkligen vara kanon med lite konstruktiv kritik.

Vidare kanske det är så att just DU är intresserad av foto, ja då får du gärna sätta sidan som ett bokmärke och återvända till den i framtiden.

Värt att nämnda är att sidan inom några månader också kommer att lanseras på engelska. Sitter och går genom all text nu, för att låta den hämtas upp som variabler med en languageselect beroende på vilken domän som laddar sidan, varpå jag sen skall skicka filen till en översättningsfirma så får de jobba på översättningen av främst de längre löptexterna.

De domäner jag har inför den engelska lanseringen är
cameralensdb .com
the-lens-guide .com

Kom gärna med åsikter kring vilket domännamn ni upplever vara det bästa av de två.

Må väl och på förhand, tack - till alla er som kommer att titta på sidan och komma med synpunkter.

Med vänliga hälsningar
// Henrik J
www.henrikj.se
heggejoh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat