Tänkte höra med er alla om ni har några idéer och tankar angående ett köp som gick fel från en annons här på WN. Mellan företag gäller ju Köplagen och inte Konsumentköplagen som sagt:
https://lagen.nu/1990:931#P42
Så här har det gått till:
1: Jag beställer en begagnad server i firmans namn och får en faktura med specen 6st 300Gb diskar. Fakturan är på 10 dagar netto.
2: Ett annat företags tekniker åker och hämtar servern.
3: Direkt vid ankomsten i serverhallen görs en analys av mig och av en tekniker och det konstateras att den endast har 4st 300Gb diskar och 2st 74Gb diskar.
4: Jag kräver ett rimligt avdrag på priset som kompensation, vilket säljaren nekar, och säger att jag måste lämna tillbaka servern om jag inte vill ha den.
Jag krävde att antingen:
1: Avdrag på runt 25% på priset
2: Att säljaren enligt 30 § och 34 § avhjälper felet på diskarnas storlek.
3: Att säljaren bekostar omkostnader och frakt för att skicka tillbaka servern.
Ingen av dessa 3 punkter har säljaren gott med på, utan hävdar nu att den tekniker som hämtade servern har skrivit på ett kvitto som lyder:
Citat:
KVITTO MOTTAGET BEGAGNAT GODS
Undertecknad har idag mottagit gods enligt nedan. Jag är medveten om att godset är begagnat och har i och med undertecknandet av detta kvitto avsagt mig rätten till reklamation rörande godset avseende varje fel eller brist.
Godset har innan undertecknandet befunnits befinna sig i det skicka som överenskommits med säljaren.
|
Men jag hävdar att teknikern varken är en represant för mig som köpare och har heller inte visats någon spec, där han kan jämföra och se att allt stämmer.
Frågan är om säljaren avskriva sig på detta sätt från:
Citat:
Befintligt skick
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
* 1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
|
samt friskrivning från att först vid slutankomst ha undersökningsplikt av varan:
Citat:
31 § När varan har avlämnats skall köparen så snart omständigheterna medger
det undersöka den i enlighet med god affärssed.
Framgår det att varan skall transporteras från platsen för avlämnandet, får
köparen vänta med undersökningen till dess att varan har kommit fram.
|
Jag kommer troligen att fakturera säljaren för 2st 300Gb plus rimligt skadestånd, och dra av fakturan för servern, enligt: 30 § och 42 §
Citat:
Påföljderna
30 § Är varan felaktig och beror det inte på köparen eller något förhållande på hans sida, får köparen enligt 31--40 §§ kräva avhjälpande, omleverans eller prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd. Han får även hålla inne betalningen enligt 42 §.
|
För detta borde jag väl kunna göra?
Så frågan är:
1: Kan säljaren avskriva sig på detta sätt?
2: Har jag rätt att fakturera för diskar och skadestånd och dra av serverkostaden på fakturan från säljaren enligt 30 §?