Visa ett inlägg
Oläst 2011-04-06, 10:21 #6
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av johan1234 Visa inlägg
Hmmm tror det skulle vara mycket svårt för dem att hävda trots att just converse i många länder är copyrightskyddat via antinget bolagsnamn eller annat. Converse är också ett mycket vanligt engelskt namn och kombinationen vanligt engelskt namn men något annat i namnet.... tror jag inte de kan ta.
Du har fel i sak, Johan!
Generellt sätt så visst - vem som helst kan registrera ett domännamn innehållande converse utan att bryta mot någonting (såvida det inte går att bevisa att man gjort det i blockerande syfte, dvs att medvetet förhindra TM-ägaren från att göra det). Men copyrightskydd har inget som helst med detta att göra, utan det handlar om skydd av varumärke samt varumärkesintrång. Ergo: Converse Inc. har skyddat lydelsen "Converse" under ett antal varumärkesklasser, däribland naturligtvis skor. Detta skydd innebär alltså att ingen annan part där varumärkesrättigheten gäller, kommersiellt får använda sig av lydelsen rörande de skyddade klasserna.

Så svar på deltaco12:s fråga är svaret: -JA, du riskerar att ha slösat bort 3 månader av just den orsaken att du avser att skriva om deras skor under en domän innehållande deras namn i vinstdrivande syfte.

Alltså handlar det om otillåtet kommersiellt användande av deras varumärke - varumärkesintrång.

Hade du din sidas innehåll däremot handlat om leverpastej, smink eller kanske ett webbforum av WN-typ (med tanke på ordets innebörd), så hade du sannolikt inte riskerat några som helst problem.

Den stora faran här är alltså inte att riskera en ATF/tvistlösning för domänen, utan hur domänen använts (vilket content som visats under domänen) - Detta kan mycket väl dras civilrättsligt och bli någons dyrköpta erfarenhet..

Jag har skrivit om detta på ett annat forum men eftersom WN:s administratörer inte gillar när jag länkar till mina egna texter, så får det bli en hybrid:
Gå in på: http://kollakallan.skolverket.se/kallkritik/domansok/ Klicka i mitten på sidan på "Frågor och svar om domänregistrering"

Senast redigerad av Internet Sweden den 2011-04-06 klockan 10:29
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat