Diskuterade detta i en tråd nyligen och det är skönt att fler håller med mig
Skillnaden mot .SE blir så många gånger tydligare när man de facto har en transaktionskostnad. Priset på domäner ska och kan av många skäl inte vara många procent högre än inköpspriset då det direkt vore lönsamt för alla kunder att bara byta registrar omgående.
Problemet för just .NU som inte finns hos .SE är ju att de fortfarande har kvar transaktionskostnaden. Förhoppningsvis slopas denna vid ".NU's uppdatering" och alla kunder kan flytta från Loopia. Tycker de är mycket märkligt om en stor registrar som Loopia inte vetat om detta men de har säkert gjort uträkningar på detta och om man antar att mindre än 38% av kunderna kommer att lämna - blir prishöjningen lönsam. Dock går de även miste om alla webbhotellspaket och framtida nyregistreringar som resulterar i uteblivna webbhotellsintäkter - vilket av naturliga skäl är svårare att räkna på.
I min mening är detta ett ypperligt tillfälle för de närmsta svenska konkurrenterna att sätta in marknadsföringsåtgärder i samband med .NU's revolution av transaktionskostnader och erbjuda simpel auth-push.