Visa ett inlägg
Oläst 2011-03-25, 15:48 #9
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
EvaF EvaF är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Citat:
Ursprungligen postat av eng3l Visa inlägg
Är inte ens alla TLD:er som har en whois server/availability check.

Det ser extremt olika ut. Kommer t.ex. ihåg ett ägarbyte jag skulle göra på en .DO domän, den tidigare innehavaren var tvungen att fysiskt ta sig till .DO "hyddan" (kontoret) någonstans i Dominikanska Republiken för att sedan fylla i 3-4 papper som var tvungna att ha rätt officiella stämplar. Att sedan peka om namnservrarna var ett projekt i sig.

Sedan finns det TLD:er som är i princip omöjliga att registrera om du inte gör det genom en person som känner administratörerna på ett eller annat sätt (mest troligt med hjälp av lite mutor).

http://www.safenames.net/ har lyckats lösa en hel del obskyra toppdomäner för mig historiskt. Dock är dom svindyra :P
Jag har arbetat en del med afrikanska tld´er och helt klart är att deras kultur krockar något ofantligt med vår internetkultur (hur mycket beror på land). De som jobbar på tld´n fattar ofta våra västerländska arbetsmodeller men kan inte införa dem pga hur det ser ut i landet för övrigt. Det leder också till att man i vissa länder har olika procedurer för registrering om man är utlänning eller inhemskt. Det här är naturligtvis inte bra, vare sig på kort eller lång sikt.
Om man till det lägger tvister om vem som ska hantera toppdomänen och varför så får man en komplex bild som man inte löser lättvindigt.
EvaF är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat